Hvilken varme form? Gas - Fjernvarme - Luft/Vand varmepumpe

Hej med jer alle:-)

Jeg er med i en lokal FDF kreds og her er vi igang med at "bygge" et kredshus. Det er pavilonner der genopstilles og de har/får nogenlunde denne isolering: Væg 175mm / Gulv 175mm / Tag 400 mm. Fundamentet er punktfundament, men der kommer skørt på til at lukke af mellem bund rem og et stykke ned i jorden, men med den nødvendige ventilaition.

Spørgsmålet er nu hvilken type varme vi skal vælge, der er gas og fjernvarme i området, men der er ikke betalt tilslutnings afgifter på adresssen. NAturligvis er de rogså el, vend og kloak.

Umiddelbart mener jeg valger kommer til at stå mellem de tre typer:

1. Fjernvarme, med radiatoerer (er der fra tidligere og skal blot samles igen)
  2. Gas med radiatorer, (er der fra tidligere og skal blot samles igen)
  3. Varmepumpe, Luft / Vand med radiatorer, (er der fra tidligere og skal blot samles igen)

For alle kommer vi til at få udgiften tilhenholdsvis et fyr, en varmeveksler, en varmepumpe, plus radiator sammenkoblingen. Ved de to første kommer vil til at få en udgift i form af tilslutning og nedgravning af forsyningsrør.

Drift udgifterne tror jeg ikke vil blive specialt høje, det er et byggeri på ca 160 kvm og det er kun en aften om ugen der skal varmes op til alm stuetemperatur. ellers kan vi sænke varmen til 5-10 grader.

Er der nogle der har erfaringer med drift omkostningerne på special varmepumpe delen?

Jeg hælder en hel del til at snuppe varmepumpen da vi hered umidelbart svarer en del investeringer :-)

Gode råd, og gern elinks, modtages med TAK.

MVH Njord

MVH Njord
Hej med jer alle:-) Jeg er med i en lokal FDF... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil lige tilføje rumfordelingen i huset, når det er færdig monteret.

Husets grundplan er ca 150 kvm plus de 3,5 x 6 meter overdækkede område.

De to store rum kunne nok få hver deres luft/luft enhed, men hvoordan med de to små rum plus toilet og teknik området? Vil det være realistisk at varmen foreler sig "frifilligt" her eller skal de have enten ventilation / varmefordeling eller ??

MVH Njord

MVH Njord
varmen fordeler sig, men hvis du forventer at sætte varmen på 22 grader, og så bliver der 22 grader i alle rum, sådan bliver det ikke, der vil altid være koldere i de rum hvor der ingen indblæsning er, hvor meget koldere afhænger af ude temp og hvor godt rummet er isoleret..

varmeflytning er ikke særlig effektivt, men jeg har det ikke så kender ikke noget til det, jeg har heller ikke luft/luft varmepumpe herhjemme, det er fra tidligere sommerhus og et arbejde jeg har mine erfaringer fra, og det er noget tid siden..

men vi har brændeovn, og selv om der ingen blæser er på den, bliver varmen stadig fordelt, men som sagt de fjerneste rum vil være koldere, hvor koldt kommer som sagt an på isoleringen og hvor koldt det er udenfor.. skal dog sige at med vores brændeovn, kan der være 28 grader i stuen og kun 22 i køkkenet(som er det fjerneste rum og nordvendt) men så er der også en del minusgrader udenfor.. for tiden tænder vi kun op en gang om dagen, typisk aften, også fordeler den varme sig løbende i huset, fordi det er en brændeovn som jo bliver meget varm, vil stuen altid være lidt varmere, jeg tror det vil være meget lige med en luft/luft varmepumpe..
Skrevet af njord på 09-11-2015 09:30

Jeg vil lige tilføje rumfordelingen i huset, når det er færdig monteret.

Husets grundplan er ca 150 kvm plus de 3,5 x 6 meter overdækkede område.

De to store rum kunne nok få hver deres luft/luft enhed, men hvoordan med de to små rum plus toilet og teknik området? Vil det være realistisk at varmen foreler sig "frifilligt" her eller skal de have enten ventilation / varmefordeling eller ??

MVH Njord

Hvis nu jeg var dig, ville jeg sætte 2 luft/luft varmepumper op i huset. Den ene i det "store" grupperum i midten ved køkkenet og den anden i den modsatte gavl i grupperummet. Lad den ene vamepumpe klare 10 graders funktionen og den anden virker som suplement når det behøves. Hold dørene åbne når der ikke er personer i huset, så skal det nok gå.

Og som andre også skriver. lad nu være med at købe noget billigt noget i Jem & jøl eller andre steder.

En bekendt købte en luft/vand varmepumpe til 25 af de lange, den holdt lige til første tordenvejr, så røg printkortet.

Sjovt nok kan man ikke få et nyt printkort og importøreren gik "desværre" konkurs. Nu er der en billig VP til salg der "næsten" virker.. ;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis