Ubehandlet egetræs plade

Hej,

Jeg har lige købt en ubehandlet egetræs plade, som jeg skal slibe ned og derefter have behandlet, så den kan bruges som bordplade. Dvs. det er RÅT træ, der skal ''mættes''.

Jeg har ingen erfaring med dette, og er derfor helt grøn på området mht. behandlingen af denne plade. Jeg har læst at jeg kan bruge sæbebehandling, linolie/trætjære og voks, men jeg kender ikke forskellen og/eller fordele/ulemper.

Jeg har et håndlavet sofabord i rødel, som blev behandlet 3 gange med træolie og derefter bare bliver smurt med jomfru olivenolie når det bliver mat i farven, og dette har jeg absolut ikke haft nogen dårlige oplevelser med - kan det gøres på samme måde med en ubehandlet egetræs plade eller er der bedre måder?

På forhånd tak!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Planken slibes jævn og glat eksempelvis med en excentersliber. Fugt pladen først med en fugtig klud og lad den tørre så fibrene rejser sig og slib herefter med gradvist finere papir. Hvis det er en savet plade skal du nok begynde med korn 40 derefter 100-120, 180 og 220-240. 

Dine forslag til behandling er alle brugbare. Men ikke trætjære indendørs. Jeg ville foreslå en ganske almindelig køkkenbordsolie som Trip Traps, Junkers eller Ikeas for den sags skyld. De har forskellig lød, så overvej hvor gylden du vil have pladen og vælg derefter olie.Den skal have mange tynde lag, hvor overskydende olie tørres af efter 10 min. Dagen efter skal den have et nyt lag, og det fortsætter du med til pladen ikke suger mere. Med en rå plade kan det godt tage flere uger. Husk også at give undersiden et par gange for eller slår træet sig pga uens tørring. Enderne skal have rigeligt, da de suger ekstra meget

Jeg kan se pladen er begyndt at revne i enden. Hvis du vil imødegå det, skal du lægge en skinne på tværs på undersiden. Det kan gøres skjult ved at fræse en rille, som der kan ligge en metalskinne i. Hvis du vil skære det nu revnede af skal du lægge skinnerne i før du saver.
 

Hej Lars,

Du skal have tusind tak for det uddybende svar, det var til stor hjælp!
Som ren vedligeholdelse når jeg er igennem hele denne proces, skal jeg da fortsætte med at behandle den med eksempelvis IKEAs træolie, når pladen bliver mat, eller skal jeg da bruge oliven olie, som jeg også benytter til mit rødel?

Du kan sådan set bruge begge dele, da de begge er hærdende olier. Forskellen er, at olivenolien ikke hærder så hurtigt og i dagene den hærder bl.a. kan tage imod snavs. Derudover har olivenolien ikke noget solfilter, hvilket køkkenbordsolie kan have. Det betyder at træet over tid kan blive gulnet af solen, særligt hvis det står solrigt. Olivenolien kan også harskne og give en grim lugt. Det sker dog næppe, hvis det kun er et tyndt vedligeholdelseslag.
Før du opfrisker olieringen bør du affedte bordet med en klud med trærens eller lignende, så du får den snavsede olie væk.
Når du giver ny olie på pladen kan du vælge at slibe den ind med fint vandslibepapir, korn omkring 240. Du giver pladen olie og sliber i længderetningen med årerne. Olien bliver på den måde "masseret ind i træet" og du får fjernet småridser mm. Når pladen er slebet tørrer du den ren for slibeolie og tørrer den derefter over med en ren olieklud og tørrer overskydende olie af igen efter 10-15 min.

Meget flot bordplade du har fået.

Om jeg må blande mig i debatten?

Du skal/må behandle begge sider af din bordplade eller vil den med sikkerhed begynde at "slå-sig" eller blive skæv/vride sig.

Mener dette er meget vigtigt.

Eks. (ved godt der ikke er tale om en sådan)

En højtaler der er fineret er med 100% san-synlighed lavet med en spærre finer på bagsiden, det kan være en meget billig finer eller blot et stykke papir, for at undgå at spånpladen vil "slå sig" eller blive krum.

Ps. Den vindridsse (revne) du har i den ene ende vil også med stor sikkerhed blive større. (træ er et organiskt materiale)

For at lave møbler skal/må træ være såkaldt møbeltørt 6 til 8% fugtinfhold, som jeg lige husker tallene.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af Sabine på 08-11-2015 15:46

... Jeg har læst at jeg kan bruge sæbebehandling, linolie/trætjære og voks, men jeg kender ikke forskellen og/eller fordele/ulemper.

 

der kom allerede nogle fine anvisninger. Men olieret er jo noget andet end sæbe eller voks. Du kan kigge forbi en hvilken som helst køkkenforretning og kigge med øjne og fingerne på bordplader. De har typisk noget forskelligt liggende.

 

trætjære er meget giftig - det er derfor man bruger det udenfor - så har skimmel og alger ikke en chance.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis