Spots under køkkenskabe

Hej LDS

Jeg skal have noget lys op under mine overskabe, men hvilke skal det være, og hvor mange af dem skal jeg sætte op? Det drejer sig om en samlet længde på 160cm over et køkkenbord, så det skal være "arbejdsbelysning". Det skal sluttes til et loftudtag. Jeg har tænkt på både spots og LED-skinner, men hælder nok mest til spots da det umiddelbart bliver synligt når man sidder ned i køkkenet. Nogen forslag?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen forslag?

Det er svært at råde... Jeg valgte 12v 20w halogen lamper, fordi de giver et flot "rigtigt" lys. Jeg har sat 2stk uden hvert overskab og så kombineret med 2stk 230v pendler med led pærer i til at hænge over vask og bordplade.

Det vigtige er at vælge det rigtige lys så dine bøffer ikke ser grå og kedelige ud, fordi man har valgt en for billig farvegengivelse. 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Og det er lige præcis det jeg ikke vil have skal ske. Bøfferne skal se gode ud. Men jeg har bare ingen anelse om hvor mange lumen osv. det skal have.

Det med farvegengivelse ser du på RA enheden.  Den skal være på mindst 85-90. En gammeldags glødepære havde en RA værdi på 97-99- og var den på 40W  kunne den give ca.470 lumen. Her er en artikkel som beskriver de ting man skal være opmærksom på.

En gammeldags glødepære udsender lys i mange farver, derfor er der en god farvegengivelse. Et lysstofrør udsender i princippet kun ultraviolet lys, men ved at blande nogle stoffer der bliver smurt på indersiden af glasset, kan man "omforme" det til synlig lys. Men kun i et lille område af spektret for hvert stof. Derfor kan nogen af dem have "kolde" farver og andre "varme" Som Henrik skriver vil man kunne få slagteren til at gå fallit, ved at have de forkerte lysrør i kølemontren. LED er jo også et "kunstigt" lys, som udsender farve efter hvilke stoffer der er i dem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Farvegengivelsen på de gode LED' er ikke så galt som den var for 5 år siden. Men de billige er stadig noget L..T. Det gælder både dem fra byggemarkederne, det svenske møbelhus og Kina. Med LED kan armaturet være sølle 10 mm høj. Omformeren fylder lidt mere, men den kan gemmes oven på skabet.

Halogen er stadig lidt bedre hvad angår farver, men de giver varme, og så skal armaturet have en vis størrelse. Halogen er en punktformet lyskilde. Så skal man have et antal, for at undgå skygger og få en nogenlunde jævn belysning. Afstanden mellem lyskilderne bør ikke være større end afstanden mellem arbejdsfladens overkant og skabenes underkant, se også armaturets polardiagram.
Ved 1600mm vil jeg sætte miniumum 3 stk. punktformede lyskilder.

Moderne T8 rør kan sagtens være med. De giver et jævnt lys over længden og er næsten lige så effektivt som LED. De fylder 20 mm.

Lysstrømmen: 600 Lux var minimum for mig. 400 vil måske også være ok,
For meget lys kan virke blendende hvis køkkenet ellers ikke er lige så belyst (stor luminansforskel).
For lidt lys er bare træls.

Den "rigtige" måde at regne fra lumen til lux, er en lysberegning, fx. i Dialux (gratis software).

Man skal IKKE kunne kigge ind i lyskilden. Mine overskabes underkant er 1500 over gulv og der er ikke problemer når man sidder ned.

Klassikerne vil være en OSRAM Luminestra eller en Luminestra LED.
Jeg valgte 2 Luminestra LED for at undvære blænde under skabene. Luminestra LED fylder 10 mm høj. (omformeren 24 mm).

Ved 160mm køkkenbord ville jeg tage 2 korte (8W) Luminestra LED eller Luminestra med T8 rør og holde nællerne væk fra Billig-Kina.

Farvetemperatur er IMHO smagssag. 3000K eller 4000K; (5000K hvis du har boet i de varme lande).



Annonce
Fra min tid som el grossist var der specielle lysstofrør der blev kaldt for "slagter rør" fordi de netop fremhævede de røde farver, og dermed gjorde bøfferne mere indbydende på disken.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Mjølner på 10-11-2015 11:25
Farvegengivelsen på de gode LED' er ikke så galt som den var for 5 år siden. Men de billige er stadig noget L..T. Det gælder både dem fra byggemarkederne, det svenske møbelhus og Kina. Med LED kan armaturet være sølle 10 mm høj. Omformeren fylder lidt mere, men den kan gemmes oven på skabet.

Halogen er stadig lidt bedre hvad angår farver, men de giver varme, og så skal armaturet have en vis størrelse. Halogen er en punktformet lyskilde. Så skal man have et antal, for at undgå skygger og få en nogenlunde jævn belysning. Afstanden mellem lyskilderne bør ikke være større end afstanden mellem arbejdsfladens overkant og skabenes underkant, se også armaturets polardiagram.
Ved 1600mm vil jeg sætte miniumum 3 stk. punktformede lyskilder.

Moderne T8 rør kan sagtens være med. De giver et jævnt lys over længden og er næsten lige så effektivt som LED. De fylder 20 mm.

Lysstrømmen: 600 Lux var minimum for mig. 400 vil måske også være ok,
For meget lys kan virke blendende hvis køkkenet ellers ikke er lige så belyst (stor luminansforskel).
For lidt lys er bare træls.

Den "rigtige" måde at regne fra lumen til lux, er en lysberegning, fx. i Dialux (gratis software).

Man skal IKKE kunne kigge ind i lyskilden. Mine overskabes underkant er 1500 over gulv og der er ikke problemer når man sidder ned.

Klassikerne vil være en OSRAM Luminestra eller en Luminestra LED.
Jeg valgte 2 Luminestra LED for at undvære blænde under skabene. Luminestra LED fylder 10 mm høj. (omformeren 24 mm).

Ved 160mm køkkenbord ville jeg tage 2 korte (8W) Luminestra LED eller Luminestra med T8 rør og holde nællerne væk fra Billig-Kina.

Farvetemperatur er IMHO smagssag. 3000K eller 4000K; (5000K hvis du har boet i de varme lande).


 

De Osram Luminestra du fremhæver her, har da kun en RA Værdi på >80, det da ikke specielt prangende.

 

Dem fra Ikea har da >93. Ihvertfald dem som jeg har købt. De har både Spots, alm E27, og G9 der har denne værdi. Så det med at de billige ikke altid er ligeså gode holder vist ikke. Selv mange af de dyrere philips har en ringe RA værdi....

 

 

 

Jeg har brugt disse i mine spots i køkkenskabene, de giver rigtigt godt lys:
http://detled.dk/g4-led-stift-paerer/886-hilux-s9-daempbar-g4-led-stift-paere-2w-i-2700k-ra95.html.

Da jeg har 6 spots, så gik jeg fra at bruge 120 W (6x20W) til at bruge 12 W (6x2W).

De spots der sad i skabene genbrugte jeg, det er sådan nogle der er fræset ind i bunden af skabet og så er der ført ledninger op til omformeren der ligger på toppen af skabet. Den blev jeg i øvrigt nødt til at skifte til en der kunne bruges med LED:

http://detled.dk/led-transformer-og-driver/133-daempbar-elektronisk-led-transformer-230v-12v-0-50w.html

Skrevet af stoffer87 på 17-11-2015 10:50
em fra Ikea har da >93. Ihvertfald dem som jeg har købt. De har både Spots, alm E27, og G9 der har denne værdi.

Ikea har både nogle med Ra på omk 80 og nogle over 90. Jeg er enig i, at dem over 90 er ganske udemærkede.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis