Nok isolering i gulv til gulvvarme?

Hej alle.

Som jeg skrev om i denne tråd:
https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/201567

Vil jeg lægge gulvvarme på 90kvm, i mit nykøbte hus. Men jeg er i tvivl, om jeg kan isolere nok i gulvet. Jeg overtager først huset om nogle måneder, så jeg har ikke kunne kigge nede under gulvet. Men jeg har en snittegning her:

 

Så vidt jeg kan se, er der 5cm rockwool, i 1 meter fra ydervæggene, og 3cm i resten. Jeg vil gerne lægge gulvvarme (pex 20cm) på forskallingsbrædder, og herefter plankegulv. Men hvordan opnår jeg en god isoleringsevne, og er jeg ikke forpligtet til at efterleve en varmenorm? Huset er bygget i 1966. Jeg vil ikke igang med at bryde betonklaplaget op.. det bliver simpelthen for uoverskueligt.

 

Håber nogen kan give mig noget positivt feedback..!

 

På forhånd mange tak!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg er det, så alt for lidt isolering til at få en fornuftig økonomi ud af gulvvarme.

Omvendt så syns jeg at mine svage øjne ser noget med slagger opfyldning. Det ville jeg, hvis jeg var dig, nok lige bruge lidt tid på at Google lidt, da jeg mener at det i dag tæller som forurening - altså en forurenet grund....
Jeg er absolut ikke 100% sikker.... men syns der er en klokke der ringer
http://mst.dk/service/nyheder/nyhedsarkiv/2010/nov/hoejesteret-regioner-kan-kortlaegge-slagger-som-jordforurening/
Så ligger der slagger under. Så er det måske en rigtig god grund til at bryde op og så få det lavet ordentligt, med fornuftige isoleringstykkelser osv....
Mange tak for dit svar. Der er blevet foretaget prøveboringer for slagger, og det har vist sig at der ikke findes slagger i undergrunden. Men tak fordi du pointerede det.

men, mht. isolering. Er det ikke muligt at lægge nogle bats ned, med meget høj isoleringsevne? Eller nogle isoleringsmåtter? Hvad som helst, så jeg undgår at bryde betonen op...? Hvad ville andre i mit tilfælde gøre?

Jeg må melde pas omkring "høj isoleringsevne".
Selv har jeg lavet det på den traditionelle måde med "bare" at bryde op, grave ud, osv.....

Med resultatet med de tradiotionelle metoder og lidt omtanke ligger mit gennemsnitlige årlige fjernvarme forbrug på 66,758kWh/m2/år ved at holde "ikke under" 21 grader i huset.


Men prøv at rette fokus mod områder med hård klippe undergrund.... Syns da om ikke andet at jeg hørte om nogle produkter der var helt almindelige på færøerne....

Jeg har tænkt en del over det svar du gav mig. Jeg kan godt se at den eneste "rigtige" måde at gøre dette på, er at bryde betonen op, og grave ud. Du fortalte at du havde gjort dette. Må jeg lige spørge ind til dette kort.

Ville jeg skulle:
Bryde de 100mm beton op,
Grave ud til 200mm isolering.
Ilægge isoleringen,
Støbe 100mm oven på
Polystyren plader
lægge armeringsjern og pex
støbe 35mm
Lægge gulv

De indvendige vægge, lader jeg stå, men gulvet hviler på strøer. Skal strøerne ikke fjernes hvis man vælger denne løsning? Det går ikke at rive alle væggene ned.. det bliver simpelthen for uoverskueligt

Ved ikke om jeg har overset noget, men giver det mening?

På forhånd mange tak for hjælpen!!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis