Tagrum hvidt støv - svamp?

Efter en kontrol af mit tagrummet i regnvejr, fik jeg lige taget et par billeder, af noget jeg frygter er svamp..

Det har været sådan siden jeg flyttede ind sidste år, og der står en K3 i TR om at efterisolering er ført ud til tagfod, og kan nedsætte ventilation. Så tænker at jeg vil skære batts'ne til ved tagfod for at skabe ventilation.

Men hvad ligner det I ser på billederne?

Det er tørt og drysser af ved berøring.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er begyndende skimmel, på grund af manglende udluftning. Det bør du tage alvorlig snarest. Der er kun en vej, og det er udluftning. Der skal skæres et skråt stykke væk af øverste lag isolering.så får du udluftning af dit tagrum, Og det kommer så  hvis det er udluftnings fugleklodser der er monteret lige bag tagrende. Samtidig skal der være udluftning i kip.

 Dernæst bør man sætte et "vindbræt" ind, over det skrå snit så vinden ikke blæser ind i isolering. Den skal være helt tæt i sider og bund. Man laver det typisk med et stykke tyndt krydsfiner, der limes /fuges i sider og bund. Hvis du havde tænkt dig at gøre det indefra er det ikke nemt at gøre ordentlig. Der findes også nogle smarte dyre plastplader der skydes på i sider og bund.

Du kan også bruge et stykke hård rockwool bats, der skæres omhyggelig til + 3-5 millimeter. Den skubbes så ned imod ydermur så den sidder i spænd ud imod spær og op over det skrå snit du har lavet.

Hvis du tænker på at lave det indvendig fra, skal du have din krop derud, uden at trykke isolering.

1. metode

Der kan du lave "en hængebro"  ca. 50 -60 cm krydsfiner strimmel. Langs de lange kanter skruer du en lægte på ovenover i hver side. Nu mangler du så et par stykker jern med en >krog facon< som kan gribe fast enten ind over spær i begge sider eller imellem 2 tagbølger på lægter. Den anden ende hviler på gangbro eller hvad du ellers har fastgjort i midten.

Du kan nok forestille dig at det er meget vanskelig at få den løftet op så kroge får fat over lægte uden at røre ved isolering! Men du kan lade denne >krog facon< glide ind på et par 1/2 " vandrør som du i forvejen har skudt ind over lægte.

2. metode

Du fjerner 2. yderste  række isolerings måtter og lægger et par krydsfinerplader ned på bjælkelaget. Så kan du arbejde fra den platform. Efter endt arbejde i hvert felt lægges måtten på plads igen. Det skal være 2 stk så du kan flytte den ene medens du idder på den anden.

Du får klart det bedste og hurtigste resultet ved at lave det fra et stillads udefra. Men det er næsten for sent i år.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for uddybende svar..

Planen var at taget skal udskiftes indenfor 4 år, derfor påtænker jeg at der kunne etableres vindbræt i denne sammenhæng når taget er væk. Mon ikke det så vil være nok at jeg skærer til i isoleringen nu, eller blot fjerner det øverste lag yderst, for at skabe ventilation og begrænse skaderne. Tagskift kunne så fremrykkes til næste forår, og så få rettet endeligt op på en permanent løsning som du beskriver.

Hvis jeg fjerner det øverste yderstliggende lag rockwool, så må udluftningen vel fungerer som dengang hvor huset blev opført. Medmindre de tidligere ejere har ændret noget her.

Hvad tænker du i øvrigt i forhold til det skimmel som er tilstede nu, skal det behandles efterfølgende, eller vil genopretning af ventilation være tilstrækkeligt?

Det er nok lige så nemt at skære isolering skrå, som at tage yderste lag væk. Du skal bruge en isoleringskniv eller en gammel fukssvans der slibes skarp på slibesten. Alternativ kan du jo blot rykke yderste måtte 10 cm ind over den næste, så kan den lægges på plads igen ved tagskift..

Vindbræt er jo "kun" en varmebesparer, så det kan sagtens vente til taget skiftes.
Jeg mener ikke du skal gøre andet end at få ventilation til at virke, så går skimmel i sig selv og ligger i dvale. Når jeg er oppe i tagrummet, så glæder det mig at jeg kan mærke at det "trækker"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu har jeg været en tur på loftet, og kan se at der er etableret vindbræt.

Som man kan se støder vindbrættet op mod den nederste lægte, og der er således kun ventilation imellem bølgerne i taget.

Burde det ikke være nok ventilation? Alternativt skal jeg have alle vindbrædder af, og stille dem i en mere skrå position. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis