Larmende skillevægge

Jeg er netop flyttet i ny lejlighed sammen med et par kammerater, og har en del problemer med at der er meget lydt værelserne imellem.

Lejligheden er en gammel 70'er lejlighed (tror jeg), bygget i betonelementer.

Mellem kammer og værelse 1 er skillevæggen så vidt jeg kan se gasbeton med noget beklædning jeg ikke lige ved hvordan jeg skal beskrive (se billede IMG_2253 hvor der er boret hul i en sådan skillevæg for at gøre plads til rør til radiatorer). Se billede IMG_2271 for et fuldt billede af væggen.
Samme type væg findes mellem de to sidste værelser (dem længst mod venstre).

Det er så lydt værelserne imellem at hvis der snakkes i telefon på et værelse, vil det i de tilstødende værelser lyde som man er i samme rum. Al tale går næsten direkte igennem skillevæggen.

 

Der var store tydelige huller mellem værelserne i loftet (der hvor betonelementerne er blevet samlet). Disse huller har jeg fyldt ud med noget silikone, men det har ikke rigtigt hjulpet på lyden. Se evt. billedet "fuet hul" for at se hvor store hullerne før var, og hvad det er jeg snakker om.

En anden kilde til problemet har jeg overvejet om kan være det træstykke man har valgt at lægge over skillevæggen da den åbenvbart ikke har kunnet nå helt op til loftet. Se billedet "sprosse" for et muligt indtryk af dette.

Er der noget man nemt kan gøre ved dette, eller skal der bygges nye skillevægge op i stedet?
Har I brug for flere oplysninger, så sig endeligt til

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen som har nogle gode idéer?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Så vidt jeg kan se er dæk i betonelementer med synlinge fuger
Om skillevæggene er i porebeton kan jeg ikke se. Er det ikke en gipsvæg?
Både gipsvæg og porebeton var udbredt i 70erne.

Jeg kan se at der er noget beklædning med hessian der blev malet og hvor nogen har limet noget glasvæv hen over. VVSeren har så blot boret, sat føringsrør og trykket igennem og sjult sit fusk i en kabelkasse.

For at få en god lydadskildelse skal du have en lufttæt og doppel tung væg (fx. kalksandsten) stående på rågulv (ikke oven på afretningslag), uden kontakt til gulvkostruktionen. Det bliver besværligt.

SBi har udarbejet og vurderet en række tiltag. Ta en tur på biblioteket eller køb SBi anvisning 167 Lydisolation i praksis. Hvis du låner på biblioteket kan du jo lige så godt hente alle andre anvisninger med "Lydisolation" i titel. Har biblioteket det ikke hjemme skaffer de det til dig - det koster gratis.

Her få du nogle ideer og du kan selv vælge hvordan du vil opgradere konstruktionen.

Måske kunne være det en ide at

  1. sørg for at rummene er lufttætte mod hinanden.
  2. ned med hessian!
  3. gør væggene tungere ved sætte gips (2 lag) på hver side for at gøre væggen tungere

Pil lidt mere ved rørgennemføring for at finde ud af hvad væggen egentlig er lavet af.

Lydabsorbere (hulgips, Ecofon / Rockfon) er ikke lydisolering. De forbedrer rumakustikken men er kun i mindre grad egnet til at isolere et rum.

....det Mjølner sagde!

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

I forbindelse med en vandskade har jeg været nødsaget til at hivet ngoet af væggen ned for at kunne komme til at få affugtet under gulvbræderne.

Det har givet mig mulighed for at få taget nogle ordentlige billeder af de vægge vi har som skillevægge. Jeg håber de nye billeder kan hjælpe jer mere med at hjælpe mig

Det er tilsyneladende ikke porebeton i alle skillevægge, men kun i den ene som jeg tidligere har boret i.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også