Flex rør til el?

Jeg har netop måttet skifte noget gammel ledning i min kælder, da der gik noget galt i en samledåse (der skete heldigvis ikke noget, bortset fra at halvdelen af huset gik i sort med fase i alle ledere!). Jeg endte med at trække løse ledere i de eksisterende jernrør, men overvejede følgende alternativer, primært med prisen for øje:

- Installationskabel
- Nye faste rør
- Flex-rør/slange

Den sidste løsning er både billig og fleksibel, men jeg blev i tvivl om, hvorvidt det er lovligt at bruge flex-rør synligt, eller om det kun må bruges i vægge og lignende? Hvis de tmå bruges, hvad er så kravene til fastgørelse?

Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thomas.

Du må godt bruge flex-rør til synlig, fast installation. Men efter min mening er flex-rør noget djævelskab, specielt hvis dine bøjninger på røret ikke er fikseret SÆRDELES godt. Du vil kunne opleve at en søgefjeder ikke kan komme igennem bøjningerne, fordi de flexer. Det er heller ikke muligt at trække lige så mange ledere igennem et flexrør som man kan i et stift rør.

Problemet er nok ikke så stort når installationen er synlig. Så kan du komme til at "motionere" bøjningerne så du kan få en søgefjeder igennem. Hertil vil jeg gerne knytte den generelle bemærkning, at det efter min mening er en rigtig dårlig ide at bruge flexrør på steder, hvor man ikke senere kan komme til dem - netop af ovennævnte årsager. Så ved I det, derude.

Lav din installation i kabel eller stift rør - det er også meget pænere, og ikke spor mere besværligt.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Tak for svaret Flemming!

Jeg kunne ikke drømme om at bruge flex-røret synligt i "beboelsesdelen" af huset, men i kælderen kommer det praktiske (og prisen) før kosmetikken!

Det med søgefjederen kan jeg godt se. Jeg forestillede mig ellers i min naivitet, at det skulle være nemmere end de faste rør - her kan en 90 gr bøjning være temmelig drilsk at komme rundt i!

Nogle steder i huset har jeg i øvrigt nogle paneler/elkanaler langs loftet, sikkert omtrent lige så gamle som huset (1937). De er lavet som en U-formet trækasse med et låg, der består af en bred liste, der er sømmet fast med stifter. Heri er der monteret nogle holdere til ledninger (ikke kabler). Er det lovligt at installere flere løe ledere i disse kanaler, og må der laves ubeskyttede samlinger (fx med klemrækker eller slutmuffer) i kanalerne?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej Thomas.

Du har fuldstændig ret - hvis din rørinstallation er lavet med fittings, kan man ikke få en søgefjeder igennem! Laver man en rørinstallation med fittings, trækker man både ledninger og tilpasser rør og dåser på én gang - som et større samlesæt.

Er installationen derimod udført i bukkede plast- eller jernrør, smutter både søgefjeder og ledninger lige igennem, hvis man laver fornuftige bøjninger.

Kanalerne som du omtaler kaldes klemmelister eller klemmekasser. Her bliver jeg dig svar skyldig - jeg ved at det i vid udstrækning laves som du beskriver det. Men jeg ved faktisk ikke hvad de gældende regler er i dag. Vi må appellere til andre der sidder inde med denne viden.

Hvis jeg nu selv skulle til at pille i de klemmelister - ja, så ville jeg altså flå alt det gamle ned og lave en ny og lovlig installation i f.eks. kabel, med de nødvendige samledåser, og udskifte hvad der måtte være nødvendigt af de gamle tekstilomflettede ledninger. En anden mulighed er at skifte til et nyt plastkanalsystem, hvortil du kan få både dåser og lågudsnit der passer til.

Det er måske lidt bøvlet, men det er ikke så dyrt, og kvaliteten af installationen og dens pålidelighed stiger betragteligt.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis