Vand og varmeinstallation i depot i carport. Nyt hus

Hej.

 

Vi skal til og bygge nyt hus og i den forbindelse er jeg begyndt at overveje installationerne i huset, jeg skal selv lave el-arbejde, men vvs arbejde sørger byggefirmaet for.

Mit spørgsmål er så, om det kan passe, at man ikke kan rykke fjernevarme shunt og fordeler rør, samt varmt og koldt vands installation ud i et isoleret depot ude forbindelse med carporten? 

Byggefirmaet siger, at det har noget med energiberegningen at gøre, men går selv på et ny byggerprojeket på arbejde, hvor det er lavet på den måde, det eneste som er inde i huset er ventilationsanlægget.

Huset skal opføres, så klimaskærmen opfylder 2015 reglementet.

 

Kom med jeres erfaring på området, tak


Elektriker i midt og vestjylland.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal ikke kloge i regler.
Men det er altid bedst at have fordeler rør så central som mulig. Og det er et daglig irritations moment, og energi krævende at have varmtvands installation for langt væk fra køkken og bad. Så bliver der lange rør der skal tømmes før det varme vand når frem. Selv om carport er isoleret, får du jo ikke nytte af den spildvarme der opstår i forbindelse med fordeler rørene. Jo i radskabsrum, men den ville du måske ikke opvarme alligevel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis dit depotrum ligger udenfor klimaskærmen (uopvarmet) så dur det ikke. Der gælder helt andre regler for isolering osv. Dine rør ville skulle isoleres med helt op til 160mm isolering. Så byggefirmaet har fat i noget.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
full ack til Ronsonjunior. Der er forskellige regler (DS 452) alt efter om installationer er ude eller inde.
De fv-units man kan købe er bygget til at stå "indenfor". Der er simpelthen ikke plads i dem til at udføre en teknisk isolering svarende til "udenfor".
Hvis du vælger at sætte dit fv unit i depotet kan kommunen vurdere det som opvarmet boligareal og så skal det med i energiberegning og ejendomsværdiskat. Så meget om jura.

Hvad der er vigtigere:
Det er ikke praktisk at have lange rør fra vv-beholderen til tappested. Du skal vente på det varme vand og du har ingen glade af det varmetilskud fra det varme vand afkøler i rørene i ca 200-220 dage om året i et moderne hus.
En moderne fjernvarmeunit + shunt og fordeler kan snildt være i et 60 cm skab som du kan bygge ind et centralt sted i huset. Når nu du også skal have et ventilationsanlæg, kan det jo passende sidde i samme skab øverst. Meget praktisk og meget mindre varmespild end det andet du er ved at rode dig ud i
Tak for svarene.

Grunden til, at jeg lavede indlægget, er at vi på arbejde, laver et nyt hus, bygget efter 2015 reglementet, der er varme og vandfordelingen, placeret i et depot, som støder op til huset, det har fint kunnet lade sig gøre, til trods for, at huset er isoleret med 300mm og der kun kommer 100mm i væggene i depotet. Men fred være med det, vi har valgt at lave nogle skydelåger fra gulv til loft og så placere vent. anlæg og varme der inde, så får vi lidt skabsplads til overs, hvor der kan hænge lidt tøj.

Elektriker i midt og vestjylland.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis