Blander aloha-2 pumpe fremløb og retur?

Hej.
Spørgsmål til roth gulvvarme / Grundfos Alphabeat 2 pumpe.

Mit fremløb er i øverst i venstre side ( se billedet).

Mit spørgsmål er om fremløb og tilbageløbs vandet bliver blandet og så ryger ud i gulvet igen? For at udnytte evt rest varme i retur vandet?

Jeg undre mig lidt, da fremløbsslangen (over termostaten) er ret varm ca 38-40 grader. Men under pumpen er den kun 27 grader.

Mvh
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af cp666 på 06-11-2015 15:02
Hej.
Spørgsmål til roth gulvvarme / Grundfos Alphabeat 2 pumpe.

Mit fremløb er i øverst i venstre side ( se billedet).

Mit spørgsmål er om fremløb og tilbageløbs vandet bliver blandet og så ryger ud i gulvet igen? For at udnytte evt rest varme i retur vandet?

Jeg undre mig lidt, da fremløbsslangen (over termostaten) er ret varm ca 38-40 grader. Men under pumpen er den kun 27 grader.

Mvh

Ja, noget af returvandet bliver blandet i fremløbet for og sænke temperaturen. Det er den eneste måde man kan, i dit tilfælde, komme af med 11-13 grader uden og lade varmen gå til spilde. Opstillingen kaldes et termisk shuntkredsløb.

God weekend. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Formålet er at dine gulvvarme slanger er næsten lige varme på frem og retur. Hvis man lader den direkte fremløb komme med de 40 grader ud i gulvet, vil rummene være varmest i den ene side. Desuden ville dele af gulvet være varmere end . f.eks. trægulve kan tåle.

Den hvide der sidder bag pumpen er termostaten der styrer de 27 grader. Den kan med fordel skrues ned på lavere temperatur. Så vil du få større komfort. Det vil nemlig bevirke at termostar i de enkelte rum vil kalde på varme i længere tid. Og derfor vil dine gulve få en mere jævn varme. Får du den skruet for langt ned kommer du til at fryse men så ved du hvor du skal gribe ind.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok takker.
Så jeg kan måske godt justere lidt på fod og endtemoratur for at sænke fremløbstempraturen lidt. Og derved spare lidt i gas?
Jeg tror ikke du sparer noget særlig gas ved at justere blande temperatur ned. Og fyrets fremløbs temperatur skal måske passe med nogle radiator. Nu ved jeg ikke hvad du mener med "fod og endtemoratur"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mente fodpunkt og endepunkt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis