Teak på låg til kistebænkene.

Hej

 

Jeg kunne godt tænke mig, at lave ny låg til mine kistebænke. I den forbindelse overvcjer jeg, at (epoxy)lime teakstave på en tynd krydsfinérplade - er det en OK løsning eller er der et bedre alternativ?

En anden ting, er det fint nok at anvende teakstave uden en fals (billede 1) og så bruge afstandsstykker, fx. dem man bruger når man sætter vægfliser op? Eller skal jeg bruge stave med fals (billede 2) og hvorfor?

Mange tak

 

Billede 1

Billede 2

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror ikke jeg helt forstår dit ?

Men gætter på at du måske vil ha' en fuge mellem dine teak "planker" så det fremstår maritimt.

Eller har jeg helt misforstået dit ?


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Beklager hvis jeg har formuleret mig kluntet. Det jeg i al sin enkelthed gerne vil, er at lave noget der ligner det på billedet.

Så er mit spørgsmål: er der forskel på at bruge stave uden fals (men med brug af afstandsstykker) (her tænker jeg bl.a. på vedhæftning o.lign) eller skal der anvendes stave med fals?

Og hvis jeg valgt at lave dem uden kantstykker, hvad ville være en god plade at lime stavene på?

Tak!

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Om du mener stave med fals, der tolker jeg derhen at falsen skal fyldes med noget dertil enet så du får den typiske sorte fuge mellem dine stave.

Du kan også undgå falsen og "bare" lave bredden af fugen mellem dine teak lameller. (synes at erindre at det sku' være godt med en lille strimmel i bunden af gummifugen så den ikke hæfter på underlaget) men kun på kanterne.

Til "bund" om du vil for dine teak stave skal du bruge noget der er vandfast WBP: vand & kogefast x finer i den ønskede tykkelse. eks. 6 mm lim/spænd teaktræet på.

Ved ikke hvor tykke teaktræ du vil bruge?

Har aldrig lavet den slags " jo men i massivt 22 mm teak træ da jeg stod i lære" ellers aldrig.

Men har da en mening om hvordan du kan gøre.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
maskinsnedker: Du har helt ret - jeg ønsker at lægge en fuge mellem stavene, men er bare i tvivl om det har nogen praktisk betydning om man anvender stave med eller uden fals!?

Mht. til tykkelsen så har jeg max. 12mm at gøre godt med i højden.

Hvis man lægger stavene på en plade, ser der så ikke "dumt" ud fra siden - der kan man jo se både stave samt plade de er monteret på!?
Siderne kunne du vælge af sætte dine "stave" skåret i rette tykkelse, sådan så det flugter med det du har monteret vandret på låget, evt lave sådan så du får plads til en sort fuge mellem det stykke der går lodret og det du slutter med vandret.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Skrevet af kimsekamse på 13-11-2015 12:31
maskinsnedker: Du har helt ret - jeg ønsker at lægge en fuge mellem stavene, men er bare i tvivl om det har nogen praktisk betydning om man anvender stave med eller uden fals!?

Mht. til tykkelsen så har jeg max. 12mm at gøre godt med i højden.

Hvis man lægger stavene på en plade, ser der så ikke "dumt" ud fra siden - der kan man jo se både stave samt plade de er monteret på!?

Du skal/må naturligvis skjule x fineren, om du bruger en ret tynd F.eks 4 mm vandfast WBP skal du lave det sådan at kanterne skjules, du forstår het sikkert hvad jeg mener, om du laver en 5 mmm fals i de yderste skjuler du jo x fineren.

Dette betinger jo at de øvrige er tilsvarende "tynde" i dette tilfælde ca. 7 mm for at få det plant.

Du kan godt springe over falsen til gummifugen, husk bare at lægge en lille strimmel i bunden for at undgå gummifugen klæber på "bunden" krydsfineren.

Fugen må nødvendigvis klæbe til siderne, så vidt jeg ved da, mener du kan købe noget primer af en slags for at sikre den helt rigtige vedhæftning.

Som dit foto viser:

Du kan godt lave de ydereste lister lidt krafgtiger " tykkere" og lave en not "rille" om du vil til x - fineren, så bliver den jo gemt "væk"

Det vil måske også tage sig lidt bedre ud, lidt mere robust ( & ikke bare noget pindeværk ) forstå mig nu rigtigt ikke.

Et hurtigt rids viser hvad jeg mener:

 

 

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
maskinsnedker & NJL gulvservice: Mange tak begge to - nu har jeg fået et bedre overblik, og vil straks kaste mig over projektet! Mange tak for hjælpen!

Så lidt for min andel.

Lad os endelig se resultatet eller del resultater, så andre også kan lære af det.

God fornøjelse.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Hej!

Jeg tror, vi er mange, der slås med det samme problem. Jeg har længe tænkt over det samme, men mange har fortalt mig, at det kan blive et problem, hvis stavene kun "styres" af en fuge. Hvis der ikke er en fals,  er der kun fugemassen til at holde styr på stavene, og de vil efterhånden flytte sig rundt (har jeg fået at vide...)

Er det en Ballad, du har på billedet? Det ligner min!

mange hilsner

Captain

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også