Indvendig isolering af kældervægge - igen, igen, igen

Det er jo et emne, der har været oppe masser af gange, og alle er enige om, at det er problematisk.

Jeg har ikke selv problemet mere, så mit spørgsmål er mere af akademisk interesse.

Der er vist almindelig konsensus for, at de eneste produkter, der kan benyttes med rimelig sikkerhed for, at der ikke ophobes fugt i den indvendige isolering, er ytongs multipor og skamols skamoplus. Begge produkter er karakteriseret ved, at de koster en bondegård.

Hvad er årsagen til, at plader af wedi-typen ikke er lige så gode til opgaven?
- de er diffussionsåbne
- de er uorganiske
- de er nemme at sætte op
- de er meget billigere.

Alt ialt lyder det næsten for godt til at være sandt, og så har et langt liv lært mig, at så er det nok ikke sandt.

Where's the catch?

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er at konstruktionerne i en kælder skal udføres med et brandkrav der hedder A2-s1,d0 R60. Det vil sige at kælderen skal udføres som et ubrandbart materiale som kan holde i min 60min. Og et skummateriale som wediplader vil ikke kunne overholde de krav. Det er hvad jeg tænker.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ytong multipor i Tyskland skulle være billigt når jeg søger. Jeg står selv og skal bruge det, men jeg har ikke rigtig fundet ud af fragtpriser mm. endnu.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR12.TRC2.A0.H0.Xmultipor.TRS0&_nkw=multipor&_sacat=0

Jeg hører gerne nærmere hvis du finder en leverandør med gode priser og har mulighed for fragt.
Nu er jeg som sagt ikke i markedet for multipor. Jeg overvejede længe om jeg skulle vælge den dyre løsning eller "tage chancen" med wedi (jeg har en knastør kælder, og som jeg ser det, har wedi de samme fugtmæssige egenskaber som multipor/skamplus). Det hele endte med, at jeg fandt ud af, at jeg kendte én, der kendte én, der engang havde set et billede af Skamol😀, og så fik jeg skamoplus til en svinsk billig pris (de er i øvrigt rigtig nemme at arbejde med).

Men jeg undrer mig stadig over, at man kun anbefaler skamoplus/multipor, når der tilsyneladende findes andre uorganiske, diffussionsåbne produkter.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 06-11-2015 12:28
Problemet er at konstruktionerne i en kælder skal udføres med et brandkrav der hedder A2-s1,d0 R60. Det vil sige at kælderen skal udføres som et ubrandbart materiale som kan holde i min 60min. Og et skummateriale som wediplader vil ikke kunne overholde de krav. Det er hvad jeg tænker.

 

Kan du ikke udybe det lidt? Er der specielle brandkrav til kældre i forhold til "resten af huset" ?

Jeg tænker hvis man feks kan bruge Wedi pladerne i stueplan (og de er godkendte til det) hvorfor så ikke "under jorden" ? 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis