korrespondance b med kryds

Hej alle sammen.

Jeg skal lave en korrespondance b med kryds, men er lidt usikker på hvordan det 100% skal gøres, det skal lige siges at det ikke er i mit eget hjem, men i min stand på grundforløbet som elektriker, og eneste forum jeg har kunne finde i min søgen, er dette her, hvor der er chance for at få kompetent hjælp, indenfor elektriker faget

Dette er billede, er hvor jeg skal have mine kontakter, der har jeg ført 4x Tænd ledninger ned / skinneledninger

Her kommer mine 4x skinneledninger ud til lampe udtaget
Det rør helt til højre, er der min jord ledning kommer , da B korrespondancen skal kører på gruppe 

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan Google dig frem til et fint diagram. Det er alle dage godt og kunne læse.
Derudover kan det bestemt anbefales at læse alt fra
http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/korrespondance.php

Let læseligt og med billeder

Jeg vil prøve på en enkelt måde at forklare en korrospondance. En korrospondance afbryder har 1 klemme mrk.P og 2 "frie" klemmer. Afbryder skifter imellem P og den ene eller anden af de frie klemmer.

A. Her trækkes 2 mellem ledninger imellem de 2 frie klemmer (ofte samme farve, og ikke brun, blå eller gul/grøn.) P klemmen i den ene afbryder er til fase (oftest brun) P klemmen i den anden afbryder er til lampens tænd ledning. Krydsningaafbryder indsættes på de 2 korrosp. ledninger

B Her trækkes kun 1 korrosp. ledning imellem P klemmer. Tændledning skal komme fra en fri klemme i begge afbrydere Den anden fri klemme skal have fase i begge afbrydere.

Krydsning skal igen her på de 2 ledninger der forbinder de frie klemmer. MEN dermed er det fase og lampeledning der havner i krydsnings afbryder, Og den sidste korrrospondance får 2 mellem ledninger til krydsningsafbryder, og naturlig vis stadig den ene fra P klemme til P klemme.

Tegn B korrospondancen på et stykke papir, og indsæt et kryds bagefter. Det har jeg sgi gjort mange gange på en pakke skruer eller lignende i mine yngra dage når jeg var i tvivl. Det er når man trækker ledninger i rørene at man skal tænke sig om. Farver skal helst være sådan at det "monterer sig selv"

I lampestedet bør man ikke klippe ledninger over der skal sløjfes videre hvis man skal være lidt effektiv. Bare så stor en sløjfe at den kan trækkes ned bagefter. Skulle man komme til at klippe over, så har man altid en samlemuffe, som monteres med det samme, medens man har systemet i hovedet. Når man så kommer nogle uger efter, når der skal monteres så er der ikke nogen tvivl om hvor ledninger skal hen.

Prøv at se herunder på Lignende indlæg.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er absolut ikke en stor opgave at stille herinde.

For lige at kommentere din ledningstræk, så har den lyseblå ikke noget at gøre på vej ned til afbryder.

Og de skal ikke klippes over alllesammen ved lampen. Hvis vi siger at de yderste er korrospondance og den i midten er krydsningsafbryder. Den røde kan du kalde P ledning,- Orange mellemledning - Sort tændledning  og brun fase.

Så stopper du søgefjeder FRA lampested og ned til afbryder  til venstre, trækker en rød og 2 orange op til lampested og trækker et par meter mere ud (ikke klippe noget af endnu, de 3 lednings ruller ligger godt der)

Så kommer søgefjeder FRA  afbryder til højre og op til lampested  trækker brun,  sort og den røde der hænger derned. Nu må du kun klippe den brune og den sorte oppe ved lampested, (den røde må ikke klippes)

FRA kryds (i midten) og op til lampested Trækker de 2 orange derned som hænger, samt en sort og en brun. (sort og brun må klippes ved lampested.)

Så trækker du de orange og den røde lidt tilbage der hvor rullerne er, så der netop er en sløjfe på ca 5 cm neden for lampested. Dem lægger du pænt op i bunden af PL dåsen. Og skal ikke tænke på dem mere

Nu har du kun de lednings ender der er skal bruges alle steder. (i virkeligheden  går der så nogle uger indtil tømrer har sat loft op, Du har været ude at kigge på damer og har glemt alt om de ledninger ! ! ) så kommer du tilbage og kigger.

Du ser at rød er kun der, hvor der er 3 ledninger så den skal i P klemme ved begge korrospondance, De 2 andre er ligemeget hvor de havner begge steder, så her er der ingen fejl muligheder. Ved lampested har du så den sorte (tændledning) og brun samt  blå fra tavlen. Og måske en gul/grøn. Ved kryds skal de 2 orange i fra den ene side og så er der ikke mange muligheder tilbage.  Men tegn den først og forstå det. Du er på skole for at lære, og det gør ikke noget det tager lidt tid.

Det er helt sjov at se sådan en skolestand igen. Vi brugte de samme i 1968.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmappen er uundværlig - også når du er blevet udlært. Held og lykke med videre uddannelse.

http://www.axencrone.net/el-mappen/2/Taendingssystemer/Korrespondance%20B%20med%20krydsning.htm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis