Afretning af undergulv

Hej
Jeg skal til at fjerne gulvtæpper/vinyl fra betonen og have lagt et svømmende gulv på betonen med underlag/dampspærre imellem. Betonen skal jo være plan med max 2mm på 2m retholt, men hvor meget skal jeg forvente at skulle afrette undergulvet?
Alle forhandlerne anbefaler at fuldspartle med selvnivellerende masse, men kan jeg ikke nøjes med kun at spartle der hvor der evt. skulle være ujævnheder? og hvilken spartelmasse skal jeg i så fald benytte?
Håber der er et par erfarne gulvmænd eller lds'ere der kan give et par fif :-)
Jeg har netop opsat et køkken på betonen og gulvet skal så monteres op til selve køkkenet.


Vh Anders
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Min erfaring med et køkkengulv er:

Jeg ville ikke bare "fylde op" med spartel, fordi gulvet havde ret stor højdeforskel. Det havde tidligere været to rum. Hvis det skulle blive vandret, ville jeg fylde 14 cm på - det var for vildt. Desuden ville højden foran dør blive alt for høj.

Derfor afsleb jeg alle toppene, og spartlede alle de lave områder.

Afslibning var med en gulvafsliber / betonsliber som jeg lejede. Den var imponerende effektiv. De findes også i store udgaver. Men støver ad h-til. 

For at holde styr på tingene, så startede jeg med afmærke med farve de forskellige højder. Ligesom et landkort med højdekurver. på toppene: +11 cm   for eksempel. 
Derefter sleb jeg af toppene og de høje områder. 
Derefter lavede jeg igen en markering af højder. Og sleb igen toppene af. OSV nogen gange.

Undervejs så opmålte jeg med en 2m måleskinne, hvor meget gulved var "skævt" - der måtte jo godt være lidt ujævnhed. Men som du skriver kun et bestemt antal millimeter.

SIDST: Udspartlingen blev lavet med et eller andet som jeg ikke kan huske fra trælasten - et gulvspartel produkt.
Udspartling blev også lavet i flere omgange med kontrolmålinger.

Slutresultat: Et betongulv, som var tilpas jævnt til, at jeg kunne lægge mellempap og selve gulv-pladerne i klik-system. Gulvet blev naturligvis ikke vandret - det ville være umuligt i dette hus - men man mærker ikke at det ikke er helt vandret. Fra den ene ende af køkkenet til den anden, så stiger det jævnt med ca 12 cm. Det vigtigste er at gulvet ikke gynger. Altså at det ligger fast mod underlaget - og det lykkedes.

Dette gulv blev ekstra besværligt at lave -  lang tid og masser af svineri med støv - men det kunne lade sig gøre.

Jeg er slet ikke gulvekspert - men jeg er sikker på, at du ikke behøver at "fylde op" med selvnivellerende spartel. Bare husk at det skal være rent når du spartler, så det hæfter godt.
God Arbejdslyst - uanset hvordan du nu vælger at gøre det.

mvh A.

PS hvis du bruger et lasere-vater-"kompas" kan det måske gøres meget fikst - jeg brugte alm vaterpas og en retteskinne og farvekridt/oliekridt til at markere - noget besværligt.


To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for dit lange svar.
Det er et hus fra 1973, og der er ikke nogen højdeforskel fra de forskellige rum. det er mest lunker jeg er bekymret for. Huset er født med fuldlimede trægulve/gulvtæpper/vinyl som alle stiller krav til nogenlunde plan undergulv, så jeg er mest i tvivl om hvorvidt det er overkill at fuldspartle gulvet, som alle byggemarkederne anbefaler (så kan de også sælge mig noget mere og dyrere spartelmix, hmm...).

Vh Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hvis der er fuldlimet trægulve og tæpper giver det god mening at fuldspartle gulvene da du skal have fjernet limen på en eller anden måde. Og spartel er lettere og sviner mindre end slibning.

hvis man har et gulv med et par lunker er det helt fint bare at spartle lunkerne.

selvnivellerende spartel tørre hurtigt og nivellere i virkeligheden ikke ret godt uden hjælp. Så hold tungen lige i munden når du går i gang.
Jeg tilslutter min "boso" - jeg tror at du kan nøjes med at spartle "lunkerne".

Specielt fordi han jo siger at selvnivellerende spartel alligevel ikke gør det uden hjælp.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
BOSO: Så du mener ligeså godt jeg kan acceptere at hele gulvet skal spartles? Hvis gulvet er plant, hvorfor skulle man så ikke bare kunne smide underlaget ovenpå evt. lim? No Noise Extreme skulle gerne kunne absorbere små ujævnheder, tænkte jeg.

Vh Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også