Gennem kølet hus

Hej derude

Vi er lige flyttet ind i et stort hus, som har stået tomt i 2 år og er så blevet nyrenoveret af udlejer.

Her er meget koldt selvom vi fyrer for fuldt blæs (træpillefyr af nyere dato) En kolega har fortalt mig at det er meget normalt at det tager en del tid at få huset gennemvarmet igen da det har stået så længe uden varme (der er ingen fugt, her føles meget tørt og ingen fugt observeret)

Hvad siger i kan i af/bekræfte denne melding, det virker jo logisk nok at tændte radiatorer og gulvarme ikke giver stabil varme på få dage.

På forhånd tak

Brian

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det giver meget god mening at det tager lidt tid at gennemvarme huset ja.
for mit vedkommende, tager det 1 dag at varme huset helt op igen, og her er tale om 70Kvm+udestue begge dele lavet i træ.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Det er korrekt.
Dine varmekilder er dimmentioneret ud fra temperatur faldet igennem væggene/loftetud til fri natur, ikke at det er væggene der allerede er kølet ned til "meget lavt".
Så du kan godt regne med det kan tage 1-2 uger at få "gennemvarmet" huset.

Tænk på at gulvvarmen skal have tilført energi nok til at varme hele gulv-klodsen op, før det reelt har "overskud" til at aflevere til rummet.

Det vigtige er dog, at du lader dine thermostater regulere temperaturen, og ikke "på fingerfornemmelse", da det sidste koster dig endnu mere energi fra fyret end det første gør.
Husk at sørge for at have en fornuftig fremløbstemperatur på gulvvarmen. Her til at starte med kan du med fordel have en lidt højere fremløbstemperatur, som du dog skal have reduceret om en uges tid, når det hele er blevet gennemvarmet.
Til gengæld kan du glæde dig over, at med det forbrug du har lige nu, så skulle du få en god retur temperatur på gulvvarme vandet, og dermed en god driftøkonomi på dit varmeanlæg.

Så sæt din temperatur reguleringer ind til hvad du vil have i rummene (17-23°C), men hav i bagtankerne, at jo højere temperatur, jo mere energi koster det.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis