Radiator: Erfaring med intelligente følere?

Hej

Jeg står over for at skulle skifte alle mine ventiler og følere i et stort gammelt hus, og overvejer at skifte til intelligente følere fra Danfoss.

Altså "Eco" eller "Connect" serien.

http://products.danfoss.dk/productrange/list/heatingsolutions/radiatortermostater/foelerelementer/iliving-by-danfoss-i/living-eco/
http://products.danfoss.dk/productrange/list/heatingsolutions/radiatortermostater/foelerelementer/iliving-by-danfoss-i/living-connect/

Er der nogen der har erfaringer med disse, eller med alternativer?

Ifølge min VVSer koster det en 8.000 - 10.000 mere at vælge disse over de traditionelle (skal have 25 stk.), men så vidt jeg kan læse mig til om intelligent styring af radiatorerne skal der være en hvis besparelse at opnå på opvarmningen med disse.

Det er som sagt et stort gammelt hus, og der er flere rum hvor jeg forventer at kunne nøjes med at have fuld varme på nogle timer om dagen. Og i øvrigt tænker at jeg vil forsøge mig med natsænkning i hele hytten.

Hilsen
Klantskallen

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmm 8-10.000 kr mere? 25 stk danfoss living eco koster 7450 kr i harald nyborg..
http://www.harald-nyborg.dk/p7451/radiatortermostat-living-eco?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Jeg har prøvet det, og fandt aldrig ud af om det gav noget på varmeregningen, men de påstår den selv lukker ned når man lufter ud, det er da smart..

nat og feriesænkning er også smart, ved dog ikke om der er en rigtig besparelse på det..
Tak for linket til onkel Harald.

Og ja, min VVSer virker foreløbigt meget kompetent, men måske ikke ligefrem billig, så vi har aftalt at jeg selv indkøber følerne.

Hvordan har du oplevet at det er med betjening af følerne? Jeg tænker specielt på hvis man lige synes at man skal justere midlertidigt på varmen i et rum af en eller anden grund...

Og hvordan med batterilevetid osv?
Jeg har Danfoss Living Connect termostaterne koblet op til Danfoss Link. Jeg er rigtig godt tilfreds med det. Jeg har netop opgraderet til den nye Danfoss Link som har Wifi og som man derfor kan styre via App f.eks. når man ikke er hjemme.

Hvis du primært har radiatorer kan du sikkert opnå besparelser ved at natsænke da radiatorer reagerer forholdsvis hurtigt i modsætning til gulvvarme. Men vær skeptisk mht. hvor store besparelser du kan opnå ved natsætning. Det er vist reklamer hvor der står op til 23% - det tvivler jeg stærkt på.

Når du har 25 radiatorer vil jeg helt klart fraråde Eco-udgaven, da du jo så skal rundt til hver enkelt for f.eks. at indstille til "ferie", hvorimod du med Link kan gøre det via to klik på App'en. Link koster selvfølgelig mere.

Én funktion som jeg dog ikke oplever som den store succes er "automatisk detektering af åbent vindue". Det synes jeg ikke fungerer. Hvis vi lufter kraftigt ud oplever jeg næsten altid radiatorerne bliver godt lune istedet for at lukke imens det står på.
Skrevet af AKjeldsen på 04-11-2015 13:42
Jeg har Danfoss Living Connect termostaterne koblet op til Danfoss Link. Jeg er rigtig godt tilfreds med det. Jeg har netop opgraderet til den nye Danfoss Link som har Wifi og som man derfor kan styre via App f.eks. når man ikke er hjemme.

Hvis du primært har radiatorer kan du sikkert opnå besparelser ved at natsænke da radiatorer reagerer forholdsvis hurtigt i modsætning til gulvvarme. Men vær skeptisk mht. hvor store besparelser du kan opnå ved natsætning. Det er vist reklamer hvor der står op til 23% - det tvivler jeg stærkt på.

Når du har 25 radiatorer vil jeg helt klart fraråde Eco-udgaven, da du jo så skal rundt til hver enkelt for f.eks. at indstille til "ferie", hvorimod du med Link kan gøre det via to klik på App'en. Link koster selvfølgelig mere.

Én funktion som jeg dog ikke oplever som den store succes er "automatisk detektering af åbent vindue". Det synes jeg ikke fungerer. Hvis vi lufter kraftigt ud oplever jeg næsten altid radiatorerne bliver godt lune istedet for at lukke imens det står på.

Enig til 25 radiatore er living eco nok for besværligt

 

 

Skrevet af klantskalle på 04-11-2015 13:35
Tak for linket til onkel Harald.

Og ja, min VVSer virker foreløbigt meget kompetent, men måske ikke ligefrem billig, så vi har aftalt at jeg selv indkøber følerne.

Hvordan har du oplevet at det er med betjening af følerne? Jeg tænker specielt på hvis man lige synes at man skal justere midlertidigt på varmen i et rum af en eller anden grund...

Og hvordan med batterilevetid osv?

Jeg testede kun på 2 radiatore i stuen i 6 md med eco modellen, og det virkede da det meste af tiden, dog havde jeg en dag hvor den ene stoppede med at virke og jeg skulle tage batteri ud for at få den i gang igen, og den anden sad et sted jeg ikke kunne se display, men måtte bruge et spejl, jeg synes princippet var smart men ikke nok til jeg gad og købe til hele huset, så jeg solgte dem igen. batteritiden kan jeg af gode grunde så ikke tale om.

 

 

Annonce
Så vidt jeg kan se kommunikerer Link ikke via WiFi (altså følere med central styreenhed)?

Da huset er ret stort (og faktisk har to værelser i et selvstændigt anneks), samt en langstrakt tilbygning, er jeg lidt i tvivl om Link systemet kan klare at kommunikere over de afstande, og om det ekstra behov for strøm trådløs kommunikation medfører forringer batterilevetiden væsentligt?

Og ja, jeg forventer ikke 23% besparelse, men huset er lige nu beregnet til at bruge for over 60.000,- om året i opvarmning, så bare få procent er vist værd at tage med.

Har dog også andre tiltag igang i forholdt til besparelser på opvarmning, i første omgang skift til fjernvarme, som kræver at jeg skifter alle ventiler/følere ved samme lejlighed.
Jeg kan lige tilføje at jeg har haft systemet i ca. 2 år. Jeg har endnu ikke skiftet batteri i nogle enheder.
60000 kr i varme, hmm så er radiatortermostater ikke det første sted jeg ville starte isolering, isolering, også lidt mere isolering
Skrevet af Pizzabager på 04-11-2015 14:35
60000 kr i varme, hmm så er radiatortermostater ikke det første sted jeg ville starte isolering, isolering, også lidt mere isolering

 

Det har du naturligvis ret i, men oliefyret skal ud og ventiler/følere udskiftes i den forbindelse, og så kan jeg lige så godt tage alt det med der kan hentes der.

Tak til jer alle der har svaret!

Og kom gerne med flere erfaringer, dem der har.

 

 

Har Living eco på 4 år nu og batterierne holder ca. 3-4 år jeg har Problemper med at følerne kan finde hinanden er ofte ude for at det er en radiator der blæser afsted for fuld kraft, dette kan undgået ved at vælge connect modellen med en føler der såmaturer alle radiatorerne på en gang således at de alle åbner samme tid i samme rum, i rum med kun 1 føler ingen problemer, det med T termostTem lukker ved et åbent vindue virker kun når natsænkning er sat til det bruger jeg ikke så her virker det ikke jeg ville o dag enten vælge en al. Termostat eller connect og som den firstmover og gadget nørd jeg er så ville valget nok falde på connect...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis