Renovering af pex-installation

Mit hus er blevet til af mange omgange, og jeg har et sted, hvor varmerørerne koncentreres i et vivar af 15 og 22 mm t-stykker. Det fungerer sådan set fint nok, men det generer min æstetiske sans med sådan en gang spagetti, så jeg vil gerne forsimple det med nogle overskuelige fordelerrør, der altså kommer til "hedde"
- 22 mm pexrør -> overgang 22 mm til 3/4 -> 22 mm fordelerrør -> overgang 3/4 til 22 mm -> 22 mm pexrør.

Nu kommer mit spørgsmål: vil de 2 overgange mellem 3/4 og 22 mm forringe gennemstrømningen?

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det korte svar er ja. Jo flere størrelser, tykkelser og bøjninger der er - jo ringere er flow gennemstrømningen - altså at modstanden øges. :-)
Men hvorfor køre med både 1/2" og 3/4" rør ? Selv ville jeg da holde mig til kun 22 mm pex-rør og 1/2" bøjninger/T-stykker.
Kender du denne rørberegner - hvis ikke, så er den her.
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CCsQFjACahUKEwjq2bq2gPfIAhWIFCwKHcopAEk&url=http%3A%2F%2Fwww.vidensystem.dk%2Fdownload.asp%3FfileID%3D10&usg=AFQjCNG4U7c7ZL41ftPrFNaah0v2cl1BGg&bvm=bv.106379543,d.bGg
Hej,
Tak for svaret. Jeg vil nu ikke køre med både 1/2 og 3/4 tomme rør. Det jeg gerne vil er at erstatte f.eks. 4 stk. 22 mm t-stykker med ét fordelerrør med 4 stk. 22 mm udtag. Da fordelerrør har 3/4 tomme muffer ind og ud, skal jeg have en overgang til "føderøret", som er 22 mm. Det er denne overgang fra 22 mm til 3/4 tomme, som jeg frygter koster på gennemstrømningen.

Dan

Skrevet af Dan H på 04-11-2015 09:47
Mit hus er blevet til af mange omgange, og jeg har et sted, hvor varmerørerne koncentreres i et vivar af 15 og 22 mm t-stykker. Det fungerer sådan set fint nok, men det generer min æstetiske sans med sådan en gang spagetti, så jeg vil gerne forsimple det med nogle overskuelige fordelerrør, der altså kommer til "hedde"
- 22 mm pexrør -> overgang 22 mm til 3/4 -> 22 mm fordelerrør -> overgang 3/4 til 22 mm -> 22 mm pexrør.

Nu kommer mit spørgsmål: vil de 2 overgange mellem 3/4 og 22 mm forringe gennemstrømningen?

Det er så lidt du ikke vil kunne mærke forskel.

Med "samme" rørdiameter vil der være mindre modstand i pex end i jernrør, det grundet jernrørenes større ruhed indvendig. Men vandstrømmen (liter pr. min.) i et almindeligt varmeanlæg er så lille det ingen praktisk betydning har.

Du kan roligt gå i gang med oprydningen Dan. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Nå, okay så misforstod jeg det skrevne - sorry.  Nej den smule vil ingen betydning have, så bare på med nogle ud- og indstiksmuffer.
PS. Hmm... fås fordelerør da ikke med 1/2 tomme ind og udg.?

Jo - de fåes også med 1/2 tomme ind og ud, og jeg vil bruge dem, når det er et 15 mm pexrør, der skal fordeles. Min bekymring gik på, at når man bruger fordelerrør i forbindelse med pexrør skal man konvertere fra mm til tommer og tilbage igen. Men I har overbevist mig om, at det ikke er noget problem - tak for det.
Til gengæld er projektet blevet udskudt. Fruens weekendtur er blevet aflyst, så en weekend uden varme er blevet nedstemt i Familierådet (der var stemmelighed, og så er Forkvindens stemme iflg. vedtægterne afgørende😀)

Dan

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis