Brændeovn med vandtank

Hej jeg har købt et hus hvor der er en brændeovn med vandtank som er tilsluttet mit gasfyr, jeg har lige fået skiftet expansionsbeholderen som er på loftet da den gamle var utæt da jeg flyttede ind.
Jeg skal tænde en cirkulationspumpe som sidder ude ved gasfyret når jeg tænder op i brændeovnen (en gammel ABC ovn) kan hører den starter når jeg trykker, så formoder den virker.
Er det normalt at når vandet bliver varmt kan man hører det koger inde i brændeovnen og der damper vand ud af den åbne expansionsbeholder?

Jeg har aldrig før kendt til sådan et system og vil gerne lærer det at kende, dog vil jeg heller ikke have der sker noget. Ved ikke om der kan ske noget?

Håber der er nogle kloge mennesker som kan hjælpe. Tak
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1. Lige midt i enden af cirkulations pumpen sidder der sikkert en prop, der kan skrues af med en stor skruetrækker. (kommer lidt an på hvor ny din pumpe er) Du skal ikke blive nervøs hvis der pibler lidt vand ud, det bliver ikke værre. Derinde kan du føle om motoren kører rundt. Selv om motoren kører rundt, kan pumpevingen enkelte gange være løs, så det ikke virker alligevel. Hvis du stopper og starter din pumpe og samtidig kigger på manometer (vandsøjlemåler) Vil den ofte give et ryk lige når du starter. Er det tilfældet ved du at den virker.
2. Hvis den kører bør du tydelig kunne mærke forskel på fremløb og retur på brændeovn, også et stykke væk fra ovnen. Det bør ikke koge ret meget inde i ovnen, og slet ikke dampe ovenud.
Det er kun hvis cirkulationspumpe ikke virker at det vil koge.
3. Er du sikker på at der ikke er en hane på returen der skal åbnes, så man ikke får unødig cirkulation igennem ovnen når den er kold.
Der må absolut ikke være nogen hane på røret op til ekspansion, det tyder det heller ikke på der er.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg havde engang en kakkelovn med en såkaldt "gris" (vandtank) på. Her kunne jeg godt opleve at vandet nærmest "stod stille" i den varmeste øverste del af tanken, selv om der var cirkulation på.
Jeg fandt ud af at frem- og returløb begge var i bunden af tanken - det fik jeg ændret til fremløb i top og retur i bund - så virkede det fint. :-)
Jeg er fuldstændig ny i det her så ved ikke engang hvordan cirkulationspumpen ser ud, må se om jeg kan Google mig frem til dette.
Altså der er ingen haner umiddelbart nogle steder og ihvertfald ikke op til expansionsbeholderen da jeg kan hører vandet arbejder der oppe, det kan høres i stuen.
Jeg har alle papir på brændeovn osv.
Jeg har fremløb i top og retur i bund
Jamen du skriver jo at cirkulationspumpen netop sidder ved gasfyret (i øvrigt meget normalt) ;-) Nu ved jeg ikke om det er en nyere eller gammel pumpe, men førstnævnte har både variabel og fast tryk - prøv at sætte pumpen på fast tryk, gerne højeste hastighed.
Annonce

Hvis det damper ud af expangtionsbeholderen og vandet i grisen koger, er det formodentelig fordi din brændeovn levere meget mere varme end dit anlæg kan aftage. Sker det skal du åbne mere for dine radiatore og lade være med og fyre mere i ovnen. Du bør også være et miljøsvin og skrue ned for luftforsyningen til ovnen.

Du skal for alt i verden sørge for anlæget kan aftage den varme din gris producerer, ellers kan du resikerer hvis uheldet rigtigt er ude at grisen ligefrem revner og folk i nærheden kan bliver skoldet af damp. 

En gris er ikke helt ufarlig, så pas på !!!


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu er det vel forhåbentlig helt sikkert at det er en åben ekspansionsbeholder og ikke en tryk-ekspansionsbeholder du har på loftet. :-)

Ps.
Nitter, man kan også lade være med at stable for meget brænde ind i brændeovnen - så griser man ikke så meget og så er man også fri for løbesod pga. for lidt forbrændingsluft. ;-)
Det er 100% med åben expansionsbeholder har haft 2 VVSer til at komme med tilbud på at skifte den gamle beholder og kan også se/hører når vandet koger over. Kan der også ske noget nu anlægget er åbent?
Synes godt nok det er vanskeligt sådan et system. Havde været nemmere med en alm. brændeovn. :-)
Jeg bliver jo bange for der skulle ske ens børn noget selvom de ikke sidder op af formoder jeg det er ret vildt hvis der går hul i sådan en gris
Skrevet af Frank Chr. på 03-11-2015 21:16

Ps.
Nitter, man kan også lade være med at stable for meget brænde ind i brændeovnen - så griser man ikke så meget og så er man også fri for løbesod pga. for lidt forbrændingsluft. ;-)

Frank dog.   Det er sgi lidt for sent og komme i tanke om mindre brænde, når ovnen først begynder at stå og hoppe. Det er simpelthen for og stoppe ulykken i og ske, når ........     

Vil naturligvis ikke opfordre folk til og være hverken miljø og prangers indhold ubeviste. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nej det burde ikke kunne ske noget så længe anlægget kan komme af med trykket, men du løber nok tør for vand på et tidspunkt - når det er fordampet
Tænker om radiatorer mon er luftet ordentligt ud - er de varme som forventet.?
Fik du tjekket op på om pumpen den køre optimalt - og hvor højt sidder pumpen i forhold til radiatorer ? I dag er normen at pumper helst monteres i gulvhøjde så den ikke løber varm pga. evt. reduceret vandstand.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis