Brændeovn med vandtank

Hej jeg har købt et hus hvor der er en brændeovn med vandtank som er tilsluttet mit gasfyr, jeg har lige fået skiftet expansionsbeholderen som er på loftet da den gamle var utæt da jeg flyttede ind.
Jeg skal tænde en cirkulationspumpe som sidder ude ved gasfyret når jeg tænder op i brændeovnen (en gammel ABC ovn) kan hører den starter når jeg trykker, så formoder den virker.
Er det normalt at når vandet bliver varmt kan man hører det koger inde i brændeovnen og der damper vand ud af den åbne expansionsbeholder?

Jeg har aldrig før kendt til sådan et system og vil gerne lærer det at kende, dog vil jeg heller ikke have der sker noget. Ved ikke om der kan ske noget?

Håber der er nogle kloge mennesker som kan hjælpe. Tak
Hej jeg har købt et hus hvor der er en brændeovn... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hehe.. Nitter - det er jo altid så dejlig nemt og bekvemt og være bagklog - ikke..! :-D
Har kun lige set på det ikke undersøgt om den rent faktisk virker, men den bliver varm og sidder ca 120 cm over gulvet. Mine radiatorer er ikke tændt ret meget endnu. Har ikke prøvet at lufte dem ud.

Der skulle tilfældigvis ikke være en af jer der så bosiddende tæt på Næstved som gad kigge forbi når anlægget er tændt
Skrevet af Frank Chr. på 03-11-2015 21:44
Hehe.. Nitter - det er jo altid så dejlig nemt og bekvemt og være bagklog - ikke..! :-D

Ja net - op,  inden der kommer så mange fisk i ens ned at den sprækker.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Havde jeg gerne gjort men jeg bor i det mørke Jylland :-)

Som Nitter (Leif) også skriver få skruet op for radiatorerne så de kan aftage noget varme - underforstået vendt med at fyre i brændeovnen ind til det bliver koldere.
Prøv at tage et billede af din installation, med den formodede cirkulationspumpe, og sæt den ind her.
Når man fyrer i brændeovn, skal man have lidt brænde i fyret og meget luft tilførsel. Så er det mest økonomisk, og sviner mindst mulig. Det er vigtig at der er flammer så meget tid som mulig. Men luk endelig op for radiatorer, så den kan komme af med varmen. Termostater og fastbrændsels fyr er egentlig en dårlig kombination. Når det er ved at være varmt nok, lukker termostater, men fyret fortsætter jo med at give varme fra sig. Så den overskud der bliver vil jo så koge væk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det jeg ser som den første udfording for dig, er at du skal lære dit anlæg at kende, så du ved hvilke påvirkninger der medfører hvilken effekt på anlægget.

Som jeg læser ud af din beskrivelse, har du vandbaseret centralvarme, med 2 varmekilder:
Gas-fyret og Brændeovnen.

Som jeg lige tolker dit anlæg, så skal du slukke for dit gas-fyr, for at få varmeforbruget over på din brændeovn, og i den ideelle situation, kan brændeovnen også holde din VVB varmet op også, og bruge den som "buffer", samtidigt med brændeovnen levere varme til centralvarme anlægget.

Tolker jeg anlægget korrekt ud fra din begrænsede beskrivelse, så vil jeg mene du skal vælge mellem følgende:
a) køre med gasfyret som eneste/primære varmekilde, og kun tænde op i brændeovnen "for hyggens skyld"
b) køre med brændeovnen konstant, og så have slukket for gasfyret det meste af tiden, og kun tænde det når du kører på arbejde/weekend/er væk fra huset i mange timer (6+), uden at kunne fyre op i brændeovnen.

Men som sagt, så kræves der nogle flere informationer om dit anlæg, for at kunne råde dig helt korrekt.

 

Ja det er vandbaseret (opvarmet radiatorer). Ganske rigtig slukker gasfyret når jeg tænder op i brændeovnen.

Ville helst bare bruge det til hygge varme og til hurtig opvarmning på rigtig kolde dage. Men derfor skal jeg jo stadig lærer systemet at kende.
Det skal stadig være sikkert at have gang i brændeovnen. :-)
Men jeg vil ikke fyre i brændeovnen for at spare penge.
Så din beskrivelse A passer mig meget godt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis