forslag og kommentarer til nyinstalleret gulvvarme

Hejsa

Jeg håber nogel her har kloge kommentarer, da jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg sakl forholde mig..

Vi har, i sommers, fået afsluttet et badeværelsesprojekt, som bl.a. indeholdt et støbt gulv med ilagt vandbåren gulvvarme.
Nu, hvor vi reelt er begyndt athave varme på, oplever vi at der kun er varme i ca. en tredjedel af gulvet.
Det er monteret på det eksiserende radiatorsystem, med en returventil i enden. jeg har forsøgt at lufte ud, via den "ventil", der er monteret også. Der kommer kun vand ud..  
Jeg har forespurgt den vvsøer, der har monteret det.. og han umiddelbare kommentar var at der måske skulle monteres en shunt.. 
Nu er jeg lidt splittet.. er der gode bud på, hvad der kan være galt? jeg føler jo jeg har købt en vare, som ikke fungerer.. kan jeg kræve at han monterer sådan en, uden omkostninger for mig? eller, hvad tænker I? eller er de bare smarte tricks, jeg ikke kender?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor stort gulvareal?
Når der kun er monteret en returtermostat, kan du ikke forvente samme temperatur på hele gulvfladen. Hvis du er blevet lovet samme temperatur på hele gulvfalden, så kan du selvfølgelig kræve at få det udbedret. Men det lyder, som det du har fået, virker som det skal i forhold til hvad det er.

hov.. det kunne læses, som et surt opstød.. sådan var det ikke ment.. jeg er bare nysgerrig efter, hvorfor og hvordan det kan være, du siger som du gør :-)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Normalt siger man max. 10 kvm rum med returtermostat netop fordi det giver uens varme på gulvet. Men man kan ikke sige, at fordi det er 11 kvm, så kan det ikke bruges. Shunt vil sikkert hjælpe.

Det burde virke så gulvet er ca lige varmt på hele fladen. Et gæt kunne være at slangerne ikke er lagt korrekt. Det kan der så kompenseres for ved og få sat vandflovet op med en pumpe og shuntkreds. 

Hvis det er VVS-eren der har lagt slangerne, bør du holdes skadesfri.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
tak for yderligere forklaring..
Det er en vvs'er der har lagt dem.. det er også ham, der har leveret vores nye gaskeddel, i samme ordre, så han har jo kendt omstændighederne.

Han havde oprindeligt trukket slangerne på langs af sporene i de svalehaleplader, gulvet skulle støbes på (1.sal) som jeg dog bad ham trække på tværs, jf. Producentens anvisning (ellers kunne der ikke komme beton ned i fordybningerne)

Jeg har ikke stillet specifikke krav til om der skulle monteres en shunt eller ej.. jeg har bare købt en gulvvarmeløsning, som VVS'eren selv foreslog skulle være med en returventil..
han har dog nu nævnt i et meget kortfattet svar til mig, at det måske kan afhjælpes med en mini-shunt.. ?? men er jeg helt i skoven, hvis jeg mener det må være noget han bekoster?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

jf. tilbuddet ser det ud til at være trukket i 16mm pexrør.. hvis det har nogen betydning?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Kan en af jer forklare mig, hvordan VVS'eren kan have lagt slangerne forkert? Jeg e rbare nysgerrig, efter at forstå, hvordan det kan være sket..
Jeg har bedt ham komme og kigge, og fortalt at jeg jo ikke forventer det koster mig noget at bringe i orden.. han har dog ikke svaret. Jeg foretrækker at holde kommunikationen skriftlig, såfremt der kommer et efterspil..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Skrevet af lyhne1 på 05-11-2015 14:47
Kan en af jer forklare mig, hvordan VVS'eren kan have lagt slangerne forkert? Jeg e rbare nysgerrig, efter at forstå, hvordan det kan være sket..
Jeg har bedt ham komme og kigge, og fortalt at jeg jo ikke forventer det koster mig noget at bringe i orden.. han har dog ikke svaret. Jeg foretrækker at holde kommunikationen skriftlig, såfremt der kommer et efterspil..

Det er egentelig meget simpelt. Når du har en returventil på et gulvvarmeanlæg, vil vandet ved fremløbet have varmeanlægets fulde temperatur og aftage jo længere du kommer til den anden ende af slangen og først forlade gulvet når det er blevet afkølet til den vandtemperatur som returventilen er sat til. Det vil i prakcis sige at gulvet er varmest nærmest gulvets fremløb. 

For og kompenserer for det forhold, i en vis grad, lægges slangerne dobbelt så du på samme sted på gulvet har både fremløb og retur og lader slangerne følges over hele gulvets flade. Så opnår du en bedre varmefordeling over gulvet men det koster så lidt mere slange. 

Den beskrevende måde har din VVS'er garenteret ikke benyttet når slangerne er lagt i svalehaleplader. Og det burde han vide at den ikke går med returventil, hvis du spørger mig. Han må hoste op med en minishunt så du kan få noget noget vandflow i gulvet og dermed holde samme temp. over det hele.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif

Mange tak for den lange og fine beskrivelse.. Det giver jo fin mening.. Jeg har nu fundet et billede af gulvet, med slangen monteret.. måske du kan kommentere på det? der er desværre skåret lidt af.. men Frem er ca. midt på billedet til højre. der hvor de to slanger er tæt på hinanden. Frem er til højre, og retur er venstre.
Oprindeligt var slangerne trukket på langs af gulvet, men jeg bad ham lægge dem på tværs, da producenten anviser dette, og mureren ville ikke kunne få beton'en (jordfugtig) ned under slangerne, da de lå ovenpå fordybningerne..

 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis