Motorsav har fået forstoppelse..

Jeg stod og skulle bruge min (hobby) Texas TS 450 motorsav forleden som ikke har været i brug i flere år. Forhistorien er at jeg gerne vil være lidt miljøbevist, så jeg har anvendt rapsolie som skæreolie. Hvad jeg overhovedet ikke har vist eller skænket en tanke - rapsolie størkner. så nu er alle smørefunktioner total blokeret. Jeg har prøvet at opløse skidtet med benzin men kan simpelthen ikke få hul igennem. Derfor, taler vi her om en total adskillelse af "oliepumpen" smørefunktionen og er det nogenlunde til at håndter for en ikke kyndig udi mekanik ? Eller findes der et effektiv middel der kan opløse rapsolien der er hårdt som tør harpiks ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror det nærmeste du kommer noget der kan opløse indtørret rapsolie, er terpentin. Det virker dog kun når "olien" ikke er helt indtørret.

Oliepumpen finder du inde bag koblingen.

Kender ikke oliepumpen på din model men nogle typer kan adskilles. Husk lige og skifte "O" ringene hvis det lykkes og få den renset. 

Husk også og skifte slangen og filteret i tanken.

Oliekanalerne kan renses med med et stykke hegnstråd der er klippet med en skævbider og roteres ind i kanalen

Du vil formodentelig også opleve at "plastic" tandhjulet der driver pumpen har mistet tænder hvis pumpen er "helt" groet sammen.

Skal der en ny pumpe/tandhjul på saven, vil det højst sansynligt bedst kunne betale sig og købe en ny billig sav. De billige kinesere er slet ikke så ringe til let hobbybrug, omend de vejer en del mere end en europæisk ditto.

God arbejdslyst. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Frank Chr. på 02-11-2015 21:55
Tak for et godt og uddybende svar - nu ved jeg i al fald hvad jeg har i vente.

Selv tak. Du spørger bare igen, hvis der er noget der driller med hensyn til "atomiseringen" af maskinen.    

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Haha.. håber nu kun det er den skide rapsolie det lykkes at få adskilt i nogen finere og mere medgørlige partikler. :-D Resten tror jeg nok jeg har (får) styr på - nu.
Hej je_ns

Det har jeg prøvet desværre uden det ønskede resultat (det virker vist kun så længe rapsolien stadigvæk er nogenlunde flydende og endnu ikke er helt hærdet). Måske har jeg tillige fået ødelagt og kogt gummidelene i smadder - men de skal højest sandsynlig alligevel skiftes.

ja. i tilbuds avisen fra harald nyborg. er der en motorsav til 349 kr. fra adano.!

Skrevet af hans2.hansen på 07-11-2015 00:05

ja. i tilbuds avisen fra harald nyborg. er der en motorsav til 349 kr. fra adano.!

Det er næsten det man kan kalde et "køb-brug-smid væk" tilbud.   Lidt lige som det næsten er billigere at købe en ny printer - i stedet for farvepatroner.

 

En bekendt købte sidste år en kineser-motorsav, godt nok til omkring 500,-kr. Da han var halvvejs i gennem med fældning af det første træ - faldt det øvre håndtag af.   

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis