Hjælp til banal radiator rør føring

Billedet viser en radiator tilslutning lavet af en VVS'er.
Jeg skal have udskiftet 4 andre radiatorer og lavet rørføring på lignende måde.

Jeg tænker, at det kan jeg vist selv klare, omend jeg aldrig har arbejdet med kobberrør før og
kun et par gange har jeg pakket en rør fitting.

Jeg er lidt usikker på nogle at de anvendte fittings, se billeder.

A) 3/8' jern rør m gevind kommer op af gulvet
B) Samling mellem jernrør og kobberrør
C) 15mm hårdt kobberrør
D) Samling mellem kobberrør og ...?
E) Vinkel der ender i 1/2' tomme nippel
F) 1/2' tomme messing vinkel, muffe til nippel
G) Mellem stykke 20mm, muffe til nippel
H) Ventilhus 1/2' RA

I) Jern vinkel fra 3/8' rør til ?
J) Messing vinkel, muffe til nippel
K) Union?

Jeg er konkret i tvivl om:
1. Ad B) Hvad skal der præcist købes/gøres for at opnå samling mellem
jernrøret A og kobberrøret C?
2. Ad D) Hvad skal der præcist købes/gøres for at opnå samling melling
kobberrøret C og vinklen E?
3. Ad K) Hvad skal der præcist købes her?
4. Hvilken samling er den sidste jeg samler hhv foroven og forneden?

Jeg kan helt sikkert skaffe værktøj til at skære kobber røret.
Men som det fremgår er jeg noget i tvivl om de (klemme?) fittings
som skal koble røret til 1/2' tomme fittings.

På forhånd tak.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er mange spørgsmål du stiller.  Vil anbefale dig og handle lokalt så du kan få de stumper med hjem du formoder skal bruges og lidt til. Det er normalt man efterfølgende kan aflevere det overskydende og få pengene retur på ikke brugt fittings, men spørg i forretningen hvor du vil handle. Bemærk at det er også normalt at tømmerhandlere forhandler fittings.  

Er næsten sikker på det er et 1/2" rør der kommer op fra gulvet. Måler det ikke 21-22 mm udvendigt ???

Og hvis du køber en sort muffe/muffe 90 grader bøjning + en sort muffe/nippel 90 graders bøjning og en kort brystnippel kan der spares både plads og penge oppe ved radiatortermostaten. Ydermere kan du formodentelig undgå det skrå rør ned til gulvet. Det ligner faktisk noget en amatør har lavet.

Vedrørende brugen af messingfittings vil jeg anbefale dig og bruge sort i stedet. Begrundelsen er, det både er billigere og mere holdbart over for overspænding.

Husk pakgarn og paksalve. Vil ikke anbefale dig og bruge paktape da det sjældent kan blive ordenteligt tæt. 

Du kan se her hvad der findes af forskellige sort fittings http://www.vvs-eksperten.dk/roer-fi.../fittings4

Nu har jeg snakket lidt uden om, men vil mene det er til dit eget bedste. Spørg bare hvis .............  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for dit input.
Rørene der kommer op fra gulvet målet 17.5mm udvendigt. Det passer vist meget godt med 3/8'.

>> Det ligner faktisk noget en amatør har lavet.
Jeg synes billedet snyder lidt og røret kommer til at se mere skrå ud end i virkeligheden.

Som nævnt er jeg mest i tvivl om det kobber rør. Kan sådan en fitting skrues direkte på røret og klemme tæt:
http://www.billigvvs.dk/Roer-Fittings-Conex-Fittings--Conex-Vinkel-m-muffe-15mm-1-2-182410.html

Eller skulle jeg i virkeligheden hellere lave de 50cm rør i pex eller alupex?




Skrevet af krix på 02-11-2015 21:43
Tak for dit input.
Rørene der kommer op fra gulvet målet 17.5mm udvendigt. Det passer vist meget godt med 3/8'.

>> Det ligner faktisk noget en amatør har lavet.
Jeg synes billedet snyder lidt og røret kommer til at se mere skrå ud end i virkeligheden.

Som nævnt er jeg mest i tvivl om det kobber rør. Kan sådan en fitting skrues direkte på røret og klemme tæt:
http://www.billigvvs.dk/Roer-Fittings-Conex-Fittings--Conex-Vinkel-m-muffe-15mm-1-2-182410.html

Eller skulle jeg i virkeligheden hellere lave de 50cm rør i pex eller alupex?
 

Ja ok. Så er det et 3/8" rør.

Ok, kan jo ikke se det er billedet der "snyder".

Du kan bruge et stykke almindeligt stiv 15 mm kobberrør i den linkede bøjning. Det fås også i en forkromet udgave hvis ...... Husk og bestil ringen til det matriale du vælger.

Hvis det var mig, ville jeg bruge et stykke sort rør i stedet. Men har så også mulighed for og lave røret med mit gevindværktøj, der bare ligger og venter på at blive brugt. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Er det godt at blande kobberrør og jernrør på den måde?

Giver det ikke galvanisk korrosion af jernrørene?

Skrevet af GammelHus på 03-11-2015 14:57

Er det godt at blande kobberrør og jernrør på den måde?

Giver det ikke galvanisk korrosion af jernrørene?

Nej det gør det ikke grundet vandet i et varmeanlæg regnes for "dødt", dvs. uden ilt. Når det er tilfældet er der intet der kan ruste/irre og dermed nedbrydes. Havde det derimod været på vandinstallationen, såååååååå ........................  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 03-11-2015 16:20

Nej det gør det ikke grundet vandet i et varmeanlæg regnes for "dødt", dvs. uden ilt. Når det er tilfældet er der intet der kan ruste/irre og dermed nedbrydes. Havde det derimod været på vandinstallationen, såååååååå ........................  

Ok, ja ingen ilt, ingen rust=jernilte=jernoxid.

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis