Er nylongjord oftest lavet af polypropylen?

Til et projekt ønsker jeg at bruge lidt slidstærkt gjord eller bånd. Og mig bekendt er polyester og nylon mere slidstærkt og UV-stabilt end f.eks. polypropylen.

Når jeg ser på nettet, så ser det ud som om, at det meste bånd, som sælges, er af polypropylen, som også er det billigste materiale.

Men jeg har på et tidspunkt købt gjord med navnet, "Nylongjord", og jeg har lavet en lille test af det (synke test i vand) og sammenlignende undersøgelse af smeltetemperatur. Det tyder stærkt på, af nylongjorden er lavet af polypropylen.

Er "Nylongjord" eller nylon reelt et handelsnavn, som godt kan dække materialer lavetaf polypropylen?

Skal man se efter den mere tekniske betegnelse, som f.eks. polyamid, om man ønsker nylon?

Det er mit indtryk, at folk med både er mere kendte med disse materialer til tovværk mm. så derfor stiller jeg spørgsmålet her.

Her er link til en brænd-test for disse materialer: http://www.tensiontech.com/tools_gu...stics.html

50 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Betegnelsen nylon bliver misbrugt på der groveste af både fabrikanter og handlende. Prøv eksv. og google nylonjakke, der vil du formodentelig se de alle lavet af polyester. Så din fornemmelse er ikke helt forkert.

Matrialet nylon vil jeg også mene er uegnet til en gjord der skal holde til noget træk, i det matrialet giver sig meget mere end eks. polyester og ikke evner at trække sig sammen igen. Nylon er vist heller ikke så nemt og indfarve i alverdens kuløre.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 01-11-2015 14:46

Matrialet nylon vil jeg også mene er uegnet til en gjord der skal holde til noget træk, i det matrialet giver sig meget mere end eks. polyester og ikke evner at trække sig sammen igen. Nylon er vist heller ikke så nemt og indfarve i alverdens kuløre.     

Tak for kommentaren, Leif.

Jeg læste et andet svar fra Lars ON her på "Lav det selv" som henviste til dette tyske firma: http://www.extremtextil.de/catalog/...26_35.html

De sælger kun bånd af polyamid og polyester og kommenterer lidt negativt om polypropylen. Og de har heller ikke så mange farver med nylon som med polyester.

Desuden fandt jeg denne beskrivelse af et børnehjælpemiddel: http://www.docs.etac.com/var/orginal/294.pdf

Forfatteren skriver om et bånd: "Bålstöd: Nylongjord(100% polypropylen)" - altså som om at han forventer at nylongjord normalt vil være polypropylen.

Nå, men nu har jeg spurgt leverandøren til min nylongjord, hvad han mener, at den er lavet af. Han sælger den stadig...

Polyamid og Nylon er det samme.
At kalde polypropylen og andre plaste Nylon er fup.

MvH,

Bent.
Skrevet af Gymnasten på 01-11-2015 20:39
Tak for kommentaren, Leif.

Nå, men nu har jeg spurgt leverandøren til min nylongjord, hvad han mener, at den er lavet af. Han sælger den stadig...

Ja du får formodenteligt det bedste svar fra leverandøren.

Nu spørger du om slidstyrken, er det ment i evnen til og modstå at gjorden bliver trukket hen over noget eller hur ??  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 01-11-2015 22:02

Nu spørger du om slidstyrken, er det ment i evnen til og modstå at gjorden bliver trukket hen over noget eller hur ??  

Ja, det kan være til brug i forbindelse med spænder som disse, hvor du efterfølgende vil trække an så gjorden holder til med en lille kraft:

http://www.makefast.com/acatalog/FA...CKLES.html

Der kommer så et slid gennem spændet, når du trækker an med hånden.

En anden anvendelse kan du se her som terminering på på elastik:

http://www.alibaba.com/product-deta...79240.html

Elastikken vil "arbejde" under brug, så der kan komme noget slid mellem kappen på elastikken og båndet.

Annonce
Da ingen af os her aner, hvad du skal bruge gjorden til, er det - for en sikkerheds skyld - nok bedst, at du spørger hos f.eks. http://forcetechnology.com/da .
Nogen kunne måske ellers risikere at komme til skade.

Finnband
Skrevet af Gymnasten på 01-11-2015 23:23

Ja, det kan være til brug i forbindelse med spænder som disse, hvor du efterfølgende vil trække an så gjorden holder til med en lille kraft:

http://www.makefast.com/acatalog/FA...CKLES.html

Der kommer så et slid gennem spændet, når du trækker an med hånden.

En anden anvendelse kan du se her som terminering på på elastik:

http://www.alibaba.com/product-deta...79240.html

Elastikken vil "arbejde" under brug, så der kan komme noget slid mellem kappen på elastikken og båndet.

Hmm, desværre er der ingen af dine links der duer (er klikbare). Kan du ikke taste dem ind uden og bruge editorens "indsæt link funktion" ?   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for kommentar, Finnband, men jeg beder ikke nogen her til at tage stilling til noget sikkerhedskritisk - det skal jeg nok håndtere. Jeg tror Nitter ønskede at vurdere lidt på niveau af slid.

Prøver at få de links til at virke her:

Link til nogle spænder

Link til terminering af elastik

Skrevet af Gymnasten på 02-11-2015 00:17
Tak for kommentar, Finnband, men jeg beder ikke nogen her til at tage stilling til noget sikkerhedskritisk - det skal jeg nok håndtere. Jeg tror Nitter ønskede at vurdere lidt på niveau af slid.

Prøver at få de links til at virke her:

Link til nogle spænder

Link til terminering af elastik
 

Og nu har du gjort forvirringen komplet da der pludselig bliver blandet noget elastikgjord ind i det der startede som nylongjord. Uden og vide hvad eksagt du pønser på og lave er det umuligt og vuderer noget som helst. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Lad os prøve at komme tilbage på sporet...

Min leverandør medgav i dag, at hans nylongjord var lavet af polypropylen. Så fra nu af checker jeg en ekstra gang, når en leverandør bruger betegnelsen nylon om bånd eller gjord.

Og så lige kort om "sidespringet":

Der har været brugt elastikker (shock cord) til gymnastik i stigende omfang de seneste 10 år. Og det har typisk været helt harmløs brug uden problemer, som et supplement i træningsmetoder. Så jeg forventer egentlig ikke at søfolk kan hjælpe mig så meget her. Når vi begynder at sætter bælter og snore på folk, så synes nogen, at det bliver meget farligt, men det er det reelt ikke til dette brug. Alt foregår tæt ved gulvet. Ukontrolleret kan ting blive farlige, som så meget andet. Og en del gymnasik uden seler er mere farligt. Om du har interesse så se f.eks. denne video:

Pige træner flikflak

Typisk vil mængden af gange elastikken bliver strukket og trækker sig sammen igen være mere end normal anden brug. Derfor har der været lidt fokus på, hvordan man kunne terminere elastikken i enderne, så det blev mere holdbart. Det seneste jeg har set er brug af små slynger af bånd, som på billedet før. Og jeg tror på, at der her bør bruges polyester, da der kommer et forholdsvis højt konstant træk i båndet i knuden med elastikken. Polypropylen bør nok ikke bruges, da det kryber mere ved træk end nylon og polyester. Der vil også være et lille slid på kappen af elastikken (og på båndet), lige inden den forlader knuden.

Traditionelt har der været mange måder at terminere de elastikker på med forskellige typer kroge, ståltråd til at fæstne, klamper eller knuder.


Og tilbage på sporet igen:

Jeg tror også, at søfolk har bruger spænder sammen med bånd. Det gør gymnaster også med metalspænder eller plasticspænder i forbindelse med pakning af redskaber. Når der strammes an (typisk hver dag), så kommer der et slid på gjorden. Og i det øje af gjord, som er syet til anden side af spænde. Kan bånd af polypropylen holde i længden til den slags brug?
Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis