Opsætning af lampe

Hej LDS

Jeg har problemer med at få en lampe som jeg har tilsluttet en udgangsroset til at virke. Det blev lavet for nogle år siden men jeg har ikke haft sat en lampe i før nu. Jeg er i tvivl om at elektrikeren har samlet det rigtigt eller om det er mig der ikke tilslutter det korrekt.

I rosetten sidder der en 5-leder der render ud til denne samledåse. Jeg fulgte lidt med i det dengang det blev lavet og ved at alt til stuen og et værelse er samlet her og et kabel render til tavlen uden samlinger undervejs. 

Som jeg ka se det er sort og brun de eneste ledninger der er tilsluttet i dåsen så det er dem jeg har forsøgt at slutte min lampe til på. Jeg forsøgte med blå og brun først men det var før jeg åbnede dåsen og konstaterede at blå ikke var sluttet til noget. 

Er der nogen der umiddelbart kan se hvad problemet her er ?

På forhånd tak,

Jesper

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan forestille mig at den blå (nullen) skal samles med de andre blå i dåsen. I rosetten skal du så bruge den blå og den sorte.
Hvis ikke du har en målepind, der kan detektere fase/mellemledning og nul, så er det rent gætværk.
Strømmen er totalt ligeglad med farven på ledningen, så det handler om hvordan det er forbundet fra gruppen til afbryderen til lampestedet...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du skriver at den 5 leder går hen til lampeudtag fra denne samledåse. Og den 5 leder er kun monteret med brun, sort og gul/grøn.
Du skal se henne ved lampeudtag, om den blå er monteret, for den er ikke monteret her, og det tror jeg den burde være.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis