Udskiftning af afbryder

Ja, så er den gal igen med mig og mine el kundskaber😳
Jeg er ved at udskifte mine stikkontakter og afbryder til ny modeller og kan simpelthen ikke finde ud af at montere ledningerne i en afbryder, som sidder ovenpå en stikkontakt.
Jeg har monteret 2 blå ledninger i den ene klemme og 1 hvid samt 1 brun ledning i den anden klemme i den nye stikkontakt, håber dette er korrekt. Altså, at den hvide ledning er som en brun ledning.
Den gamle afbryder har 1 brun ledning monteret for sig, 1 rød ledning monteret for sig og så 2 hvide som er monteret sammen, altså der er 3 forskellige steder/ klemmer i alt! I den nye afbryder jeg har købt er der kun 2 ( 1 sort og 1 rød ) klemmer. Jeg har vedhæftet et billed af den gamle afbryder.
Skal jeg mon have en anden afbryder, hvor der er 3 klemmer, fordi den røde ledning i udtager er jord ?
Eller skal de 2 hvide bare monteres i den klemme, som er rød og skal den brune og den røde ledning således også bare monteres i den klemme, som er sort?

På forhånd mange tak for hjælpen😃👍

Mvh. Mette, upcoming handy woman

Mette
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en korrespondanceafbryder. Dvs. du kan afbryde det samme lys på mere end en afbryder. Det er derfor der er tre ledninger.

Så du har køb en forkert. Den du skal have fat i hedder som sagt en korrespondance afbryder.

Hvis der er mere end 2 steder det samme lys kan tændes, skal der bruges 2 korrespondanceafbrydere, og de resterende steder hedder så krydsningsafbrydere, men det er ikke tilfældet her.
Mange tak Jenshøj!
Så er det på cyklen og ud i Harald Nyborg efter en korrespondance afbryder😀
Den nye afbryder skal vel bare monteres som den gamle så, altså 1 rød ledning i den ene klemme, 2 hvide i den anden klemme( dog i hvert sit hul) og 1 brun ledning i den tredje klemme.

Mvh. Mette og rigtig god lørdag☀️

Mette
Det er vigtigt at du sørger for at den ledning som sidder i det hul som der er et P ved, kommer i hullet/klemmen som er med rød tryk (P)

Bernt
Fino, det husker jeg😀👍

Mette
Tak for hjælpen😀 Stikkontakten og afbryderen virker.....👍

Mette
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis