Søger tag kyndige

Hej alle sammen.

Jeg går og drømmer lidt om at lave en tagkonstruktion om på et gammelt hus, det bliver som det eneste ikke et gør det selv projekt.

Jeg skal selføelig have nogen ud og se på det osv. men jeg tænkte om der var nogen her inde der kunne fortælle om nogle af drømmene overhoved kunne lade sig gøre.

Det er et stort hus, og vi vil have 1 sal på noget af det og loft til kip/hanebånd på noget, og er i tvivl om det overhoved kan lade sig gøre..

Jeg har lavet en lille tegning med mål på. i den grønne og røde del vil vi have 1.sal og i resten/hjørnet skal der være loft til kip. Jeg har læst på nogle spærfabrikkers hjemmeside at Trempelspær uden spærfod kan spænde op til 12 m.

Kan det lade sig gøre som vi gerne vil have? vi vil gerne have at spærende ikke skal understøttes af vægge da vi ønsker nogle store rum og en lidt speciel indrettning.

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ikke din tegning er fortegnet helt vildt med hensyn til målene ser det ud til at kunne lade sig gøre. Dog bliver det nok en ret heftig limtræs konstruktion der skal laves, hvilket også påvirker prisen. Tror den gavl skal forstærkes lidt så der er mulighed for at overføre energien op til top bjælken.

Men nu du skriver det ikke skal være selvbyg spekulerer jeg allerede i om der bliver fornuftig økonomi i få lavet den konstruktion. Det bliver umiddelbart dyrt i min optik, men alt over 500 kr er på den anden side mange penge.

Hvilken tagbeklædning havde du tænkt dig og har du tænkt noget akustik ind i det indvendige. Evt kan det jo deles med saksespær i stedet for helt til kip 25 grader indvendig og 40 grader udvendig giver utrolig meget lofthøjde i den bredde du har der.

Men der er i dagens tid ingen grænser for hvad der kan bygges set handler blot om du har mønter nok og betale med.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej

Nu vokser træerne ikke helt ind i himlen, så du får nogle udfordringer i det projekt.

1. Trempelspær har ALTID brug for spærfod, de kan leveres uden, men så skal du selv sørge for at etablere en.
2. Du skal ved loft til kip have en kipbjælke, som er langsgående og understøtter som min. I hver ende. Det kan løses på et hav af måder, men det enkleste er selvfølgelig en søjle under...
3. De eksisterende konstruktioner. Kvaliteten skal gåes efter ligesom det skal sikres fundamenter er i orden, mange gamle huse kan have meget tvivlsom fundering efter dags standard.
4. Hanebåndsspær traditionelt er de altid mellemunderstøttet på en langsgående væg ca midt i huset, det kan godt lade sig gøre uden, men får pris derefter og det er ikke træ med spænd på 8 m.

Et alternativ kunne være at gå over til stålrammer, som ofte bruges i hal/staldbyggeri hvor der er frihed når rammen er sat op.

Ps. Prisen for en sådan ombygning kan potentielt blive lige så dyr som at bygge nyt alt efter stand og de løsninger der vælges.

Mvh Simon
Bygningsingeniør
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis