Gulvvarme vs radiator

Vi købte vores første hus for lidt over 1 år siden, og vi har lidt problmer med varmen i stueetagen.

Vores køkken og stue er der KUN gulvarme og det er der vi har problemerne. Der er tale om 60-70 kvm med åbning fra køkken til stue.

I vores stue er der vandbåren gulvvarme og i vores køkken er der el-gulvvarme. Sidste vinter havde vi omkring 18 grader i stueetagen, men der nægtede min mand også at tænde for el gulvvarmen i køkkenet. I år har vi så forsøgt os med at tænde for den. Det er med en termostat nede ved gulvet og når den står på 2, så har vi 27 grader i vores køkken, hvilket er ALT for varmt. Når den så står på 1,5-1,8 så har vi et sted mellem 19-20 grader, hvilket er for koldt. Det er nogle lange dage, da jeg er studerende og har meget forberedelse og begrænset med dage jeg skal ud af døren. Vi kunne godt tænke os at have omkring 23 grader, men vi ved ikke om vi skal invisterer i at få en radiator i køkkenet eller ej.

Det som taler for en radiator, er at vi kan jursterer varmen nemmere (åbenbart), samt at det så vil køre over vores naturgasfyr i stedet for el. 

Gulvvarmen i stuen (vandbåren) kører på fuld knald, men alligevel begrænset, hvor meget den varmer. 

Hvad er jeres anbefalinger? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja min fornuft (og nærighed  ) ville også forbyde mig at tænde for elgulvvarmeanlæg når man har gasfyr, det grundet varmen koster 5+ gange mere for samme mængde. Sæt en ekstra eller to radiator op i køkkenet i stedet. Alternativet vil være og lave gulvvarmen vandbåret i stedet, det vil formodenteligt koste en hel del kronjer og bør gøres i forbindelse med en renovering. 

Omkring stuen kunne der måske være et problem med huset/gulvet ikke er for godt isoleret, men det kan jeg ikke sidde her og se. I finder så nok ud af det når vi får en hård vinter og ikke den "fesen" en vi havde sidste år.


Mvh. Leif.

Onliner: