Gulvvarme vs radiator

Vi købte vores første hus for lidt over 1 år siden, og vi har lidt problmer med varmen i stueetagen.

Vores køkken og stue er der KUN gulvarme og det er der vi har problemerne. Der er tale om 60-70 kvm med åbning fra køkken til stue.

I vores stue er der vandbåren gulvvarme og i vores køkken er der el-gulvvarme. Sidste vinter havde vi omkring 18 grader i stueetagen, men der nægtede min mand også at tænde for el gulvvarmen i køkkenet. I år har vi så forsøgt os med at tænde for den. Det er med en termostat nede ved gulvet og når den står på 2, så har vi 27 grader i vores køkken, hvilket er ALT for varmt. Når den så står på 1,5-1,8 så har vi et sted mellem 19-20 grader, hvilket er for koldt. Det er nogle lange dage, da jeg er studerende og har meget forberedelse og begrænset med dage jeg skal ud af døren. Vi kunne godt tænke os at have omkring 23 grader, men vi ved ikke om vi skal invisterer i at få en radiator i køkkenet eller ej.

Det som taler for en radiator, er at vi kan jursterer varmen nemmere (åbenbart), samt at det så vil køre over vores naturgasfyr i stedet for el. 

Gulvvarmen i stuen (vandbåren) kører på fuld knald, men alligevel begrænset, hvor meget den varmer. 

Hvad er jeres anbefalinger? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja min fornuft (og nærighed  ) ville også forbyde mig at tænde for elgulvvarmeanlæg når man har gasfyr, det grundet varmen koster 5+ gange mere for samme mængde. Sæt en ekstra eller to radiator op i køkkenet i stedet. Alternativet vil være og lave gulvvarmen vandbåret i stedet, det vil formodenteligt koste en hel del kronjer og bør gøres i forbindelse med en renovering. 

Omkring stuen kunne der måske være et problem med huset/gulvet ikke er for godt isoleret, men det kan jeg ikke sidde her og se. I finder så nok ud af det når vi får en hård vinter og ikke den "fesen" en vi havde sidste år.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svaret.
Vi har snakket om, at ligge ny gulvvarme i gulvet, når vi vil have nyt køkken. Det er planlagt til at være om 10 års tid, da vi godt kunne bruge nye vinduer over det hele. Ud fra årstallene i vinduerne og de normale "levealdre", så burde de have været skiftet omkring 2010.

Huset er fra 1924 og efterisoleret. I følge energimærkningen skulle det være en D'er, men det kan også være grundet solfangeranlægget, som kun var sat op, men ikke sat til, da vi købte huset.

Vi havde også snakket om muligheden for en varmepumpe, selvom de også kører på el, så har vi fået af vide, at det stadig ville være billigere.
Jeg var lidt bekymret for, at nogen ville skrive herinde, at det aldrig ville fungere med så mange kvm, kun med gulvvarme. Er glad for det ikke er tilfældet.

Ja ok. Nu er huset formodentelig ikke særligt godt isoleret alligevel. Hvis i har gulvvarme over det hele kan en varmepumpe formodentelig godt betale sig i længden, men er der radiatore i noget af huset vil det formodentelig være en underskudsforretning med de energipriser vi har dags dato. Det er grundet radiatore kræver en højere vandtemperatur og jo højere den er jo dårligere er en varmepumpes effektivitet. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Okay.. Tak for info. Det er som sagt vores første hus og ja, håndværkere kan vi vidst ikke kalde os selv

I stueetagen på samlet 90 kvm, er der 1 raditator, og den er i vores entre på ca. 8 kvm. Ellers er det gulvvarme over det hele. På badeværelset er der ingen problemer med gulvvarmen
På overetagen er der KUN radiatorer.
Skrevet af HeidiMH på 31-10-2015 16:18
Okay.. Tak for info. Det er som sagt vores første hus og ja, håndværkere kan vi vidst ikke kalde os selv

I stueetagen på samlet 90 kvm, er der 1 raditator, og den er i vores entre på ca. 8 kvm. Ellers er det gulvvarme over det hele. På badeværelset er der ingen problemer med gulvvarmen
På overetagen er der KUN radiatorer.

Ja ok. Vil anbefale i holder jer til gasfyret og hurtigst mulig får lavet vandbåret gulvvarme i køkkenet. Det vil jeg anse for og være vejen frem. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej
Når i har disse udfordringer med varmen så skal man holde det ene og det andet for sig.

gulvvarme med vand.
Det kunne også være der var noget der ikke helt kørte som det skulle. Gulvvarmen beskriver du som kørende på fuld knald.. men alligevel begrænset hvor meget den varmer.
--- måske der er noget der ikke er indstillet rigtigt, måske en ventil der hænger, snavs i en snavssamler !!! - manglende flow i systemet  
hvis gulvvarme fungerer så er det jo en stor varmeflade - der virkeligt er super skøn. spørgsmål: er fyret sat til drift til gulvvarme/vinterdrift

gulvvarmen i køkkenet med el
Er det enten 19-20 grader eller 27 grader.. så er der også noget der ikke er rigtigt - sensor er evt. monteret forkert, regulering er sat forkert op. el varme er generelt dyrt - men nemt at regulerer.

isoleringen af huset,
Ja ældre huse har deres "ting" og generelt så kan der godt være plads mere til isolering mange steder. men det kræver generelt en vurdering med endoskop kamera og evt. termisk kamera. - en nem gennemgang når man har det . ligeledes er der nogen gange muligheder for selv at isolerer en masse , ikke sjovt - men det betaler sig hurtigt hjem især i bedre komfort i huset. - står der evt noget i papirerne fra huskøbet omkring isoleringe i væge og evt. kælder/krybekælder.

Det kan godt være et alternativ at installerer yderligere varmegrej, men først lure om der er andet der ikke fungerer. 


sniksnak

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis