Håndværkere - Hvad skal man accepterer?

Hej

Det er mere et spørgsmål om jeres holding og om jeg/vi stiller for høje krav, som vores håndværker absolut mener at vi gør. Jeg mener mere at når man betaler 150.000+, så har man en forventning om at der ikke er sprunget over nogle steder fordi det er let.

Vi har fået lavet et badeværelse om, skiftet faldstamme, sat toilet i kælderen mv.

De er nu stort set færdige, og vi er bare lidt uenige om deres finish og de fleste af stederne er det noget hvor lidt maling, lidt spatel mv. kan gøre underværker, så der brokker de sig lidt over, men det gør de.

Vores sidste område er gulvfliserne, vi har fået lagt 30x30 fliser på gulvet og de har de som sådan gjort ganske pænt, bortest fra fugeafstanden. de har selvfølgelig skulle skære lidt fliser til for at få det til at passe og det kan selvfølgelig være svært at gøre på milimeter. Men af urandsagelige årsager valgt at regulere dette midt i rummet. badeværelset er ca 1.5x3.5 meter. så der er så 3-4 fliser synlig i bredden i gulvarea, resten er under toilet og badmøbel. Men hvis man følger gulvfugen midt på gulvet, så varierer den i bredden fra 4 til 1,5 mm. Det er som sådan ikke noget der springer i øjnene, men hvis man står og kigger på gulvet, så er det svært ikke at opdage. Jeg forstår ikke at de ikke har reguleret for skævhed og afstand ude i kanten eller under toilet/badmøbel hvor det aldrig var blevet opdaget, istedet for en af de synlige fuger.

Hvis det var mig selv som havde lagt gulvet, og var startet forkert og havde lagt kanterne og så var endt med i midterfuge der var lidt skæv.. so be it, jeg er amatør. Men når jeg betaler en murer, bliver jeg lidt emsig, især fordi vores forløb ikke har været helt optimalt og deres projektledelse har været næsten ikke eksisterende, så vi har selv skulle stå for opfølgningen

så tilbage til spørgsmålet, hvor stor en sag ville i gør ud af en murer, som ikke har lavet en lige fuge?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det med fliselægning, er lidt en uddøende art...
Jeg har lært at man starter i centrum af rummet og så bevæger sig ud mod alle sider, men det giver en del mere spild, da der så højst sandsynligt skal skæres i samtlige fliser hele vejen rundt.
Eller at man tager udgangspunkt i den væg hvor indgangsdøren er, og så skærer på de 3 andre vægge, for så får man en ensartet flade at kikke på...
Jeg må indrømme at jeg også har taget udgangspunkt i et hjørne og ender så i den anden ende, med nogle skæve fuger fordi rummet aldrig er 100% i lod og vatter.
Men mht krav, ville jeg måske nok mene at du er lidt sent ude, og burde have overvåget dit byggeri(det er dig der er bygherre), og grebet ind langt tidligere overfor deres sjusk.
Om der så er noget at komme efter rent juridisk/erstatning kender jeg hverken love eller aftalerne godt nok til at udtale mig om.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det har været nævnt tidl. også på skrift, men vi skulle have projektlederen ud fra firmaet for at se på det.. det tog lige lidt tid, han skulle lige på ferie, og på herretur og en smuttur til tyskland osv.

Vi har opgivet at få lavet det om, vi forhandler lige nu om et nedslag. Jeg var bare mere nysgerrig på om det var os som var helt i skoven vedr. krav til håndværkere. Firmaet som vi har hyret og deres projektleder har udtalt at han aldrig har mødt nogle som var så detaljefokuseret eller stillede den slags krav som vi gør. Og jeg syntes egentlig ikke er er slemme. Men vi vil ikke acceptere bobler i filt på væggen, at de ikke kom inden for +/- 30 min af aftalt, at de ikke kan male en lige kant, har glemt at sætte lister på ved vindue og dørtrin, at lukke et hul efter hvor den gamle faldstamme var osv.

Jeg synes ikke det er urimeligt at forvente at en professionen håndværker laver lige fuger midt på en gulvflade. Skævheder skal naturligvis optages langs væggene, hvor det ikke ses.

Hvis der er et fald på gulvet, kan den eneste løsning måske være at lave "skævheder". F.eks. kan det være nødvendigt ved 30x30 fliser omkring et afløb. Men ikke på et plant gulv.

SÅ svingene fugeafstand er absurd. jeg ville forlange at det bliver lagt om, hvis det var mig. 

Der er forskrevet normaltolerancer for klinker og flise gulve inde på www.tolerander.dk

Eller i denne piece som de også har udført fra side 40 - http://www.tolerancer.dk/files/Tole...er_net.pdf

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
tak for input. Vi tog billeder af hele gulvet og tog ud til hvor vi havde købt fliserne, for at høre om deres og heldigvis deres murers mening, og om de havde hørt lign. fra andre som havde købt samme fliser/fuge.

De var heldigvis (eller det er jo som man ser på det) enige i at det var helt i skoven det der var lavet, og da de nu var igang med at blive underholdt, spurgte de ind til resten af murerens arbejde, som vi viste dem billeder af og morskaben forsatte, med spørgsmål som om det var en uddannet murer, var det elevens arbejde og "hvad havde han regnet med".

Så vi har syn og skøns mand på hele skidtet i morgen og ser om vi kan få noget ud af det den vej igennem, da firmaet på ingen måde mener de har lavet fejl.
Annonce
får vi ikke billederne at se? :-)
Det er svært at få frem på mobilen, vi har haft det rigtige kamera fremme for at få højdeforskellen o.l. dokumenteret. ligesom det er svært at se på et billede at væggen er skæv/buer. Men det her er en flisefuge måle i hver ende af samme side (30x30 flise). Det er midt i badeværelset, så det er ikke fordi der er hældning. Det er ca samme udtryk på resten af gulvet (se f.eks. fugen lige ved siden af den smalle fuge på øverste billede). Dertil så er fugen ikke i samme højde og et par af fliserne er også højdeforskel.
Jeg er virkelig glad for at det ikke er gør-det-selv arbejde, min kone ville havde nævnt det en gang om ugen resten af den tid vi boede i huset.

 

Skrevet af Christopherkbh på 29-10-2015 12:17
Det har været nævnt tidl. også på skrift, men vi skulle have projektlederen ud fra firmaet for at se på det.. det tog lige lidt tid, han skulle lige på ferie, og på herretur og en smuttur til tyskland osv.

Vi har opgivet at få lavet det om, vi forhandler lige nu om et nedslag. Jeg var bare mere nysgerrig på om det var os som var helt i skoven vedr. krav til håndværkere. Firmaet som vi har hyret og deres projektleder har udtalt at han aldrig har mødt nogle som var så detaljefokuseret eller stillede den slags krav som vi gør. 

Det har de nu nok, men går den så går den. Mange, (mig selv inklusive) er konfliktsky.

Jeg gider ikke de konflikter og ærgerlser. Havde du lavet-det-selv styrer du jo selv kvaliteten af arbejdet.

For 150.000 efter-skat-kroner er der råd til at tage fri fra arbejde nok mindst et ½ år for at klare opgaven.

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også