Finansiering af tagskifte pga skimmel

Hej.

Jeg var ved at lave udluftningshuller i tagudhænget i går og kan konstatere at undertaget er angrebet af skimmel omkring gennemføring af skorsten fra emhætten.

Forsikring dækker det ikke(lang historie) så nu skal jeg muligvis have et nyt tag.

Jeg er ved at lovliggøre min første sal og den skulle i den forbindelse efterisoleres, så jeg tænker lidt at det vil næsten være nemmest at skifte taget og isolere den samtidig, men da vi lige har købt huset har vi stort set ingen opsparing.

Mit spørgsmål er så, er der nogen derude som ved om man kan låne pengene af banken under de forudsætninger at huset bliver 60m2 større og får 4ekstra værelser og et ekstra toilet, og bliver dermed mere værd?
Altså om man kan få det vurderet på forhånd og låne pengene ved at lægge lånet om ift den nye vurdering?

Det lyder som et longshot, men heg har hørt folk snakke om at de har gjort det så jeg ville lige høre om der er nogen herinde der har prøvet noget lignende?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det jeg kender til at låne til ombygning:
Man laver naturligvis tegninger m.m. Det forelægges så bank/kreditforening. Hvis de vil låne dig penge (Løn, rådighedsbeløb ribers og alt det der). Så foretager de en vurdering (ofte af en lokal ejendomsmægler) af hvilken pris din bolig kan sælges til efter ombygning. Det kan du så låne op til 80 % af, hvis du bor i større byer. Her ude på landet kan det godt være mindre.

Men fordi der er lidt hvidt i nærheden af din udluftningshætte, skal du jo ikke fare til at lave nyt tag. Sørg for at tætne det og få røret isoleret. Derefter sørg for at der er ordentlig udluftning i hele tagrummet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej, tak for svar.
Ja det lyder lidt overdrevet med nyt tag,men tanken var at nu når der er skimmel i det, og at det skulle helst efterisoleres tænkte jeg at det ville være en god løsning for at ordne det hele på en gang.

Jeg har lavet tegninger men har ikke sendt ansøgningen ind til kommunen da hvis jeg ikke efterisolerer skal jeg søge dispensation fra krav om isolering.
Skal jeg have fået byggetilladelsen før banken går med til at finansiere det tror du, eller skal jeg se om jeg kan låne pengene før jeg indsender ansøgning?

Byggetilladelse er ikke strengt nødvendig for at få forhåndstilsagn på lån fra banken.

Vi gik ned i banken/kreditforeningen (samme sted) med skitserne og de sendte efterfølgende en mand ud fra kreditforeningen for at se huset og vurdere. Derefter fik vi tilsagn om hvad vi kunne låne og lånet blev taget hjem - uden byggetilladelse. Pengene står på en låst konto og kan/må ikke bruges til andet end byggeprojektet.

Vi står så nu og kan muligvis ikke gennemføre projektet. Det har "kun" den konsekvens at vi har tabt gebyromkostningerne og så skal vi selvfølgelig aflevere pengene tilbage.

Dette vil sandsynligvis også være konsekvensens for dig, hvis du låner penge til noget, som så viser ikke kan opnå byggetilladelse.
Så bestiller jeg et møde med dem og ser hvad de siger, tak for brugbare svar :-)
Du skal være opmærksom på der er stor forkel på at låne i banken og i kreditforeningen.

Kreditforeningen har 80% reglen, og det er i forhold til den pris de vurdere huset er værd. Og her kan de godt vurdere konservativt ved tilbygninger osv. Du har sikkert belånt det oprindelige hus op til 80% grænsen.

Banken kan gå op til95% med deres belåning. Men her er der så nok en højere rente osv.

Så overvej hvad der er af muligheder, og vær ikke blind for at en ny bank kan se helt anderledes på sagen end din gamle... både mere positivt, men også omvendt. Renter og oprettelses gebyrer varierer meget og kan helt klart forhandles i banken :-)

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Både en bank og en kredit forening er et sted hvor de "handler med penge"! forstået på den måde at du skal opføre dig overfor dem, som du ville opføre dig overfor en der handler med biler f.eks.
Jeg er ikke så god til det, men mine 2 sønner og 1 datter tager fat i dem ca. hver andet år, for at få renter på lån holdt nede. Da de startede med at låne til hus, bil, ombygning m.m. var de i flere banker, og holdt dem op imod hinanden. Skal man låne 1 mill. i 20 år er den hurtige hovedregning ca. 200.000 kr i besparelse, hvis man kan få renten ned med 1%

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan hjemtage et forhåndslån (Realkredit) evt. kombineret med banklån - hvis forhåndslånet ikke dækker.

Du skal indlevere en projektbeskrivelse, privatøkonomiske oplysninger osv.

Forhåndslån og banklån udbetales til en spærret konto, hvorfra regningerne så betales. Bemærk, at ved forhåndslån, så er det en her og nu vurdering. Denne vurdering skal endelig godkendes når byggeriet færdigmeldes, så hvis der er sket en negativ udvikling i ejendomspriserne i den mellemliggende periode eller byggeriet ikke helt svare til det beskrevne, så kan du risikere, at der skal laves et ekstraordinært afdrag på realkreditlånet - disse penge er du så nødt til at låne i banken (til en højere rente).

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis