T-stål profil som pæl til kvashegn - Dimensionering?

Jeg skal have bygget ~4m kvashegn i ~1.20m højde i haven og overvejer den bedste løsning til pælene. Lige nu tænker jeg at t-stål profiler må være nemme at banke i jorden (http://www.bygmax.dk/byggemateriale...-sort.html), men hvilken dimension tror I jeg skal bruge? (Jeg har også overvejet rafter med bark)

Idéer, input? 

/FF

 


Mvh. Familiefar

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har selv nu for anden gang lavet et kvashegn (12 x 1,2 x 0,60 m). Det første hegn blev sat med rundstokke (Ø-5 cm) af lærk, det holdte i næsten 20 år - naturligvis løbende vedligeholdt med grenafskær. Det seneste hegn er denne gang så lavet med egestammer (Ø-15/20 cm) flækket i 4 dele. Personligt synes jeg det er kønnere og mere rustikt. Til gengæld ved jeg ikke helt hvor langt holdbarheden er på sådanne nogle selvgjorte egetræspæle - men mon ikke de klare min. 10 år.

Skrevet af Frank Chr. på 29-10-2015 21:46

Jeg har selv nu for anden gang lavet et kvashegn (12 x 1,2 x 0,60 m). Det første hegn blev sat med rundstokke (Ø-5 cm) af lærk, det holdte i næsten 20 år - naturligvis løbende vedligeholdt med grenafskær. Det seneste hegn er denne gang så lavet med egestammer (Ø-15/20 cm) flækket i 4 dele. Personligt synes jeg det er kønnere og mere rustikt. Til gengæld ved jeg ikke helt hvor langt holdbarheden er på sådanne nogle selvgjorte egetræspæle - men mon ikke de klare min. 10 år.

Tak for input! 

Hvor lange var dine lærketræs-rundstokke? Jeg tænker at de skal vel bankes en halv meters penge i jorden, så ved en højde på 1.2m, skal rundstokkene være 1.7m?

Brugte du en mukkert til at banke dem i jorden eller havde du gravet for med et pælebor? 

 


Mvh. Familiefar

Jeg mener at lærkestolperne var 1,8 m og jeg bruger en pælehammer - så er den slags også (fysisk) nemmere og mere skånsomt at drive lodret i jorden.
Ps. bruger man en mukkert og stolperne blot er lidt fugtige, splinter og flækker de nemt i toppen - det er lidt træls. ;-)

..og så er man også fri for at skal op og stå på ølkasser mv. hvis pælene er noget længere end en selv. :-D

Igen super med input - Tak! 

Det lyder til at lærk er vejen frem og smart med en pælehammer (kendte jeg ikke til)

Så tilspidsede rundstokke i lærk l:200 og ø:5 bankes til d:50? Hvilken afstand mellem pælene? 0.5m?


Mvh. Familiefar

Annonce
Jeps - sådan en "dims" er vældig smart. Bank endelig lærkepælene 80 cm i jorden - for et kvashegn på 1,2 m i højden er rigeligt og så får pælene jo også ekstra godt fat. En indbyrdes afstand på en meters penge er fint, så stikker der heller ikke alt for mange smågrene ud, som jo også kan klippes af.
Super Frank! Til sidst... Hvor købte du dine lærkepæle og hvad skal jeg regne med de skal koste?

Mvh. Familiefar

Jeg købte dem i sin tid på et lokalt (skov) savværk. Og ja de er nok dobbelt så dyre end trykimprægneret stolper - men så slipper man jo for at få alt det miljøskadelige stads i jorden. Og du skal jo også kun havde en halv snes pæle. ;-)
Jeg ved ikke om man må reklamere herinde (ellers må admin. slette indlægget) http://www.lundumsavvaerk.dk/
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis