Hems på hanebåndsbjælker

Hej

Jeg er ved at renovere mit gamle hus fra 1902, og er nu i gang med badeværelse, hvor jeg hæver mit loft op i mellem hanebåndene, så de bliver synlige (loftet kommer ikke over). Jeg skal på et senere tidspunkt have lavet en hems over badeværelset og er så i tvivl vedr. hanebånd og bærevne. De er der jo ikke for at løfte en vægt men vel nærmere for at holde spærene på plads ?

Spændet for hanebånd er ca. 4m midt på er der en bærende væg, så spændet på badeværelset er 2 m hvor hemsen kommer over. Jeg overvejer, at ligge 75x150mm tømmer oven på de nuværende hanebånd som er ca. 75x100mm, for at forstærke disse.

Er det den rigtige måde at gøre det på ?

Hvordan monteres forstærkningerne henholdsvis på spær og gamle hanebånd, sømplader ?

/Dennis

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
med et spænd på 2 m mener jeg de sagtens kan holde, uden at forstærke. Og hvis du tager så meget som yderligere 150 mm i højden, foruden den isolering du skal have oppe under taget, får du jo ikke meget plads. Det er mere afstanden imellem dem, der kan blive et problem for dit gulv. Så du skal enten have 32 mm gulvbrædder eller et mellem spær lagt ind.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg havde også overvejet 100x100mm, men så bliver det lidt mere besværligt at montere på f.eks. spær. Vedr. isolering så skal der skiftes tag, så isoleringen vil ikke tage af rumhøjden da planen er at isolere ud ad.

Havde overvejet at forstærke med bjælker imellem hanebåndsforstærkning for at reducere kravet til gulv tykkelsen. Nuværende afstand er 90cm.

Er det en korrekt måde at montere forstærkningen på med sømplader til spæret ?
Hvad med fastgørelse til selve hanebåndet, gøres det med skråtstillede skruer eller hvordan gøres det ?

Jeg forstår ikke hvorfor du vil ovenpå, Jeg mener ikke at du får noget ud af at forstærke oven på hanebånd. Vil du noget lignende kan du jo rette den op ved at skrue en 45 x100 på siden af hanebånd. Det forstærker mere og tager ikke af højden.
Men ellers ville jeg der ud over montere en 45 x 100 imellem hanebånd. Den bæres på midten af skillerum og i ender af et stykke du montere på tværs imellem hanebånd.
I gamle dage kaldte man det stiksøm. Altså søm der er slået skråt ind. Det er en  stor sømpistol rigtig god til. Hvis du skal bruge sømbeslag over det hele, bliver det jo til mange.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil ovenpå, fordi hanebånd bliver synlige da loftet løftes lige under kanten af hanebånd, og så vidt jeg kan se udfra diverse tabeller så øger man dimmensionen opad for at gøre bjælker stærkere i konstruktioner og ikke i bredden.
Så dit forslag er at hæfte det med søm ved spær og på nuværende hanebånd ?
Man øger dimension opad for at gøre stærkere når det er en sammenhængende bjælke. Når det er 2 over hinanden som ikke er sammenhængende, øges styrken ikke så meget. Jeg så ikke lige at du skal have loftet op imellem hanebånd, så er der jo ikke plads til sømbeslag. Så ville jeg skrue/ sømme skråt ned fra begge sider, hvis du vælger 45x100 ovenpå.
Eller taglægter på højkant på tværs af hanebånd. Så de ligger ca. pr 60 cm. Så er det ok for 22 mm gulvbrædder. Så kan man skrue direkte igennem taglægter.
Disse taglægter kan jo også danne grundlag for din lofts forskalling.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det lyder som en god ide med lægter, hvis det ikke er nødvendigt med forstærkning af hanebåndene.
Så er et problem da løst.
En anden ting er, at det en af hanebåndene er temmelig nedbrudt (er 4 cm fra brandmur, hvor taget har været utæt) der har jeg bl.a. overvejet at indsætte et nyt over og så fjerne den del der er på badeværelset (den anden del er med til at holde loftet i naboværelset). Det nye hanebånd vil blive skjult i isolering af væggen, når nabo værelset bliver åbnet op til kip.
En anden mulighed jeg har tænkt på, er at skære det dårlige væk og indsætte et nyt stykke, men da det bliver synligt ved jeg ikke om det vil blive pænt og om det ville kunne holde til den belastning som en hems vil resultere i ?
God råd modtages gerne

 

Og hvorfor blev ovenstående indlæg så lige centreret ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis