Alternativ studiebolig/tinyhouse

Hej!

Jeg har det sidste halve års tid sammen med en kammerat undersøgt mulighederne for at slippe udenom lejemål og kollegie og i stedet enten bygge, købe eller leje et hus. Da det hele foregår på SU så bliver der selvfølgelig nogle sjove begrænsninger - blandt andet at vi umiddelbart maksimalt kan låne 200 000 hver i banken.

At bygge et lille hus for 200k tror jeg såmænd sagtens kunne lade sig gøre, det rigtige problem kommer når man oveni skal have en grund og en byggetilladelse. Det absolut billigste vi kan finde indenfor nogenlunde rækkevidde af universitet koster i omegnen af 100 000, og så er der ofte en masse nedrivningsarbejde der skal ordnes før grunden er klar til bebyggelse.

Det jeg søger er derfor folk med erfaring: hvordan kan man billigst bygge/parkere et lille hus? Gerne så tæt på Odense universitet som muligt! Jeg skal bo der i minimum 5 år, så det skal ikke være helt midlertidigt. Budgettet er også forholdsvist stramt, men jeg tror det er muligt. 

Hvordan er reglerne omkring sådan noget i Danmark? Hvad må man anvende af materialer og genbrugsmaterialer? Hvor svært er det at få byggetilladelse? Hvor må man parkere et evt. mobilt microhouse?

Håber der er inputs eller interesserede! Vi har regnet en del på det og så videre, og det lyder stadig ikke helt urealistisk. Kunne være en fed studieoplevelse!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bedtse bud er nok af købe/leje en beboelsesvogn/skurvogn, og så en byggegrund.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hvor billigt kan man få en byggegrund? Og kan man parkere sådan en vogn på enhver byggegrund? Umiddelbart har jeg aldrig fundet nogle regler der siger man ikke må, men det betyder jo ikke at de ikke findes
Hvor billigt kan man få en byggegrund? Og kan man parkere sådan en vogn på enhver byggegrund? Umiddelbart har jeg aldrig fundet nogle regler der siger man ikke må, men det betyder jo ikke at de ikke findes
Der er flere hurdler der skal overvindes, så det er nok lidt op ad bakke, men det er jo netop det der er spændende. Når man bygger hus i Danmark er der ret mange regler der skal følges, som gør at et hus der skal godkendes ikke kan laves i den prisklasse. Og "normale" byggegrunde har ofte en bebyggelsesfrist på 3 år for at man ikke skal have folk til at opkøbe byggegrunde til spekulation, og så lade naboer kigge på en tom grund i mange år. Lånemuligheder hænger ofte på pant i noget af værdi.
Men måske en grund med et hus på der er klar til nedrivning. Så er tilslutning til strøm, vand og kloak samtidig betalt.
Og så lidt flere med i projektet. Så kan grundens pris, deles på nogle flere. Der kan vel stå 4 beboelses og et fælles skur på sådan en grund.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Vi har overvejet lidt at gå efter noget på tvangsauktion (Vi er pt 2, men ja, helt sikkert en god mulighed at forsøge at få flere med). Dette ville betyde at vi kan få en grund billigere end ellers, og måske endda et hus vi kan renovere lidt på henad vejen og flytte ind i når vi bliver trætte af skurvogn.
Spændende projekt. Jeg mener bestemt det er muligt at bygge bolig for 200.000 kr. især hvis man tænker lidt alternativt - se blot her http://www.friland.org/?page_id=1216 Ps. Bopælsadressen kan vist kun være tilknyttet en godkendt bolig.
Det ser rigtigt spændende ud det du linker til der Frank Chr. - hvis vi mente vi havde hvad der skulle til for selv at starte det kunne det være vildt med en iværksætter/maker/bæredygtigheds-by lidt uden for en af de større byer. Desværre for os er der en ret stor begrænsning i at vi skal studere på uni. Hvis friland lagde 20 minutters kørsel fra Odense så tror jeg at jeg havde slået til! Tak for input :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis