Rør til enhætte

Jeg er ved at sætte nyt køkken op og mangler egentlig kun rør til min emhætte. Udgangen på emhætten (spjældet) er 150 mm. Den skal slå et 90 graders knæk 75 cm oppe og så 2,35 cm ud til væggen hvor jeg har hul ud igennem husmuren. Et hul på 150 mm.
Mit spørgsmål er så hvad jeg skal bruge af rør. Jeg tænker spilrorør eller de hvide plast duka rør ( tror jeg de hedder) det er et køkken alrum så jeg har brug for minimal støj. Den vandrette del af røret kommer til at blive skjult i en kasse langs loftet. Mens den lodrette korte del er skjult bag noget tyndt stål kasse der medfølger emhætten.
Hvad tænker i at der er smartest at gøre når jeg har de dimensioner jeg endnu engang har. ? Og skal der bruges flexslange til den lodrette del eller kan/må jeg montere fast før direkte på emhætten (spjældet).
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med så lang et stræk og en bøjning skal du helst undgå flexslange, og have så stor dimension som mulig. Emhætter går meget ned i kapacitet hvis der er modtryk. Spirorør hedder jo 125 og 160 mm i de størrelser medens DUKA hedder 150 mm så det der er det bedste.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok jeg går efter duka rørene. Ved godt der skal samlemuffer og 90graders bøjninger på. Men skal man smøre nogen form for isolering eller lim imellem samlingerne på røret. ?

Og hvad gør jeg med røret der løber ud igennem muren. Skal der sidde en anden samling i muren eller må røret bare løbe hele vejen igen til ydermuren og så ramme en afslutningsrist?
Jeg kender ikke DUKA rør, men på deres hjemmeside er der vist muffer og bøjninger "der ofte købes sammen" Men der er ikke vist lim. Deres rør er 150 mm indvendig og 2 mm i godstykkelse så det bliver 154 mm i alt.
Du skal bare lade røret gå igennem muren. Der er er forskellige typer afslutninger udvendig. Man kan få nogle der spærrer for blæst udefra, men de kan godt klapre noget i vinden. man kan også få en slags læskærm. Den er da i det mindste stille, og så må du jo stole på den klap der bør sidde i din afgang fra emhætte.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis