Nedhængt loftkonstruktion

Hej kloge folk,

jeg er i gang med at renovere min garage og gøre den til et opvarmet arbejdsrum. Der var noget gammelt troldtekt loft som selve taget (beton) var støbt på, men dette har jeg efter meget besvær fået ned.

Tænker jeg vil montere regler i loftet inden jeg brækket gulvet op, men tænker at vente med selve isoleringen i loftet + dampspærre og forskalling, indtil det beskidte arbejde er overstået. 

Planen er 95mm reglar, under dette en dampspærre, forskalling og så 2 lag gips. Hvor stor afstand kan / skal jeg have mellem disse reglar? Og nu sidder jeg kigger lidt efter isolering mellem disse, og fx Rockwool har mange typer isolering som alle fås i denne højde, men er der nogle typer der er bedre egnet til dette end andre?

På forhånd tak

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du stadig har beton loftet, skal regler jo ikke holde til noget. Så jeg ville montere nogle forskallingsbrædder "liggende" De kan skrues på nogle klodser der gøres fast i betonen med rawlplug og skruer.
Og når man sætter gips plader op synes jeg at 45 mm er for smalt at samle det på. Der er ikke plads til skævheder, derfor er et bræt bedre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand - mange tak for svaret. Da rummet skal varmes op når det er renoveret vil jeg have lidt isolering på loftet. Da taget er et betondæk der går ud over muren er det ikke muligt at isolere hele taget udvendigt. Så derfor jeg planlægger at bruger regler indvendigt, og derved få plads til små 100mm isolering i loftet.

Planen er at sætte forskallingbrædder under reglerne, så der er noget bredere at montere på end 45mm.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ok men jeg regnede ikke med at du "havde råd til" at lave loftet så tyk på grund af højden. Du kan jo så få 95 mm isolering over forskalling. Så ville jeg sætte regler op med 100 cm så det passer til isolering. Forskalling under pr. 40 cm hvis du bruger 120 cm gips plader.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand - endnu engang mange tak. Gulvet skal alligevel op og der skal støbes nyt, så for at få råd til den tykkelse loft, så sænker jeg gulvet omkring 20 cm.

Og super med svaret med afstand mellem både regler og forskalling. Fandt nemlig noget på rockwools hjemmeside hvor der stod at regler skulle monteres med 450mm mellumrum, og synes det lød meget tæt, men kom meget i tvivl om de skulle hænge så tæt for at kunne bære gipspladerne.

Tror jeg ender med at bruge 90 cm gipsplader, og så måske med 30cm mellem forskallingsbrædderne.

Men 100 cm mellem regler burde være fint så?
På Knauf montagevejledning står der 22 mm forskalling ved maks.1000 mm afstand på regler. Ved 900 mm plader - 450 mm afstand imellem forskalling hvis man bruger 2 lag gips. Langsgående samlinger i nederste lag skal du huske al have forstærknings tape på. Der skal affases i kort samlinger. Så bliver der en ordentlig fuge at spartlen kan komme i. Skruer skal lige netop forsænkes, men må ikke gå igennem karton.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også