Ovenlysvindue i tagetagen

Vi er ved at lave beboelse på vores tagetage og vi kan selv komme et stykke af vejen (gulv og isolering af vægge) men vi vil gerne have to veluxvinduer i også. Jeg ved godt det ville være mest optimalt at sætte dem i inden vi isolerede og lavede væggene men er det meget besværtigt at få det lavet når væggene er på plads? Den del med vinduerne kan vi nemlig ikke selv klare så der skal vi have en tømre på.

 

Vh M

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Det er ikke "meget besværlig" Men det er da bedst at de er i inden i laver vægge. Vinduer skal jo passe ind imellem spær, og passe i bølger i tag. Så må man tilpasse lægter indvendig. Og de er jo ikke lette at flytte når væggen er lavet. Jeg vil tro at tømrer skal bruge dobbelt tid, hvis han også skal lave indvendig inddækning. Skal de 2 vinduer sidde tæt sammen skal der også laves udligning i spær. Og så skal der pilles mere væg ned end vinduet umiddelbart fylder.
Hvorfor ikke bare få det bestilt ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En oplysning senere hen i dit projekt:
Når du skal til at sætte dampspærre op.
Hvis du fæstner dampspærren der følger med vindue, som skal bruges til vinduet, sammen med dampspærren der ligger i loftkonstruktionen. Så er det to forskellige producenter, derved vil garantien ophører fra begge producenter, når disse to klæbes sammen, Der skal derfor påmonteres en 22mm krydsfiner hvor hver enkelt producent klæber sig fast til uden at de rør hinanden.
Husk at hvis der bruges dampspærretape så skal tapen have fast underlag lige meget hvor det er.
Det vil være en god ting at købe en kvalitets dampspærre, da de billige dampspærre og tape vel garantere en fejlmontering. Billige tape skal bruge 3 dage på at fuldklæbe sig til dampspærren, desuden skal tapen vulkaniseres rigtig godt ind i dampspærren for at kunne opnå en klæbrig effekt. Det er også derfor der skal være fast underlag ved tape. Der er lavet en undersøgelse på, at 55% af entreprenørerne ikke kan finde ud af at montere en dampspærre som er monteret .
Hvis man skal have en tape der er er fuld funktionsdygtig med det samme så skal man bruge producenten raw. Det ligger i den dyrere ende men det kvalitet der virker. Der en særlig belægning på dampspærren som gør, at tapen har fuld hæftning til dampspærren med det samme.
Jeg ved dette, da vi har haft kontakt med og et foredrag af en person der arbejder på teknisk skole i roskild som samarbejder med SBI og Byg-Erfa og har forsket i dette i 12 år nu.
Hilsen Martin.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for svar. Jeg ved hvor vinduerne skal side, på hver sin side, lige mellem to spær, men jeg kan godt se at jeg jo skal være forsigtig hvor jeg sætter mine lægter. Jeg bestiller det ikke nu fordi jeg helst vil lave væggene klar først og så vente indtil foråret med at få slået hul i taget.

Det tager ca. 1 dag for en tømrer at sætte 2 ovenlysvinduer i, hvis det kun er taget der skal gennembrydes.

Vil du have det lavet senere må du sluge den ekstra udgift


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis