Dyrkning af dansk chili i vinteren

Hej LDS

Jeg har fået fat i nogle fine frø fra en dansk-avlet chili kaldet 'Buth Orange Copenhagen'.

Mit spørgsmål er så, kan jeg godt plante dem nu, inden chilisæsonen starter, uden alle mulige former for kunstigt lys osv? Og har det nogen betydning at den er dansk-avlet, altså kan det være muligt at dyrke den, fordi den er vant til det danske klime?

Mvh

Mads 

Dovne mennesker er oftest de mest innovative!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Frø sår du normalt om foråret på et passende tidspunkt så planterne er klar til udsætning i drivhuset når temperaturen er passende høj. Tidspunkterne har jeg ingen aning om til chilli. 

Indendørs dyrkning kræver lys fra specielle lamper der bla. afgiver UV lys. De er ikke helt billige i hverken anskaffelse eller drift (strøm).

Tvivler på det betyder noget frøene er dansk avlet. Men kunderne kan måske lide tanken, så sælger kan sætte prisen højere. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Mange tak for svaret, er simpelthen så nysgerrig, så tror ikke jeg kan lade være med at forsøge mig frem med ét af frøene

Dovne mennesker er oftest de mest innovative!
Hvis du har den i vindues karmen vil den sikkert gro. Men planter styres af dagslyslængde, eller rettere af om natten er kortere. Det er ikke helt det samme. Hvis du ser de store drivhuse omkring Århus så er der nogen gange kunstig lys et par timer om natten. Så er natten delt i 2 og derved kortere. Det får blomster til at blive klar til salg før de naturligt ville komme.
Så du får sikkert en plante, men ingen chilli før du får de andre sået til forår.
Men ok meget kan lade sig gøre. Det sker da at nogen får f.eks. skunk til at gro i helt tillukkede industrihaller. Men de skal også bruges så meget strøm til kunstig lys, at de bliver nødt til at stjæle det før elmåler, for at få det til at løbe rundt. Og ja så håbe at polisen ikke høster dem i utide.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af Msoendergaard på 26-10-2015 20:14
Mange tak for svaret, er simpelthen så nysgerrig, så tror ikke jeg kan lade være med at forsøge mig frem med ét af frøene

Du kan formodentelig sagtens få et frø til at spire og gro. Planten vil formodentelig bare ikke give nogle frugter, da den bruger alt sin energi på og vokse. Det der sker er at stænglen bliver tynd og ranglet, så den ikke kan føre saften fra roden ordentelig op til frugterne og ligeså ikke det bladene laver ved lysets hjælp ned til rødderne.

Men pøj pøj med projektet.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Mads.

Jeg synes absolut du skal vente til foråret, medmindre du kører kunstig lys. Du vil stå og blive rigtig skuffet til sommer, fordi som de bliver sagt.. planten vil blive ranglet og uden frugter. Derimod hvis du kører med kunstig lys, så får du store og flotte planter. Jeg har prøvet mange forskellige metoder igennem de næste par år, med at plante frø i vinteren, og er blevet skuffethver gang at jeg plantede dem så tidligt.

mvh Mads

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis