BR15 krav til efterisolering i gulv?

Kan nogen fortælle mig, hvad bygningsreglementet for efterisolering er hvis vi er nødt til at udskifte gulvet i 2-3 værelser på et 4 værelse-hus uden eksisterende gulv isolering?

Har vi (forsikringsselskabet) krav til at opfylde de nye BR15 krav med hensyn til efterisolering eller kan men bare erstatning den eksisterende gulv?

Hus er fra 1963 og har ingen isolering under betonen?
1/3 af huset er allerede efterisoleret!

På forhånd tak!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
rent gætværk - men i har garanteret strøgulve?
Skal betonen brydes op? - så ja, der skal isoleres jf. gældende regler
Skal strøgulvet kun op - nix der reetableres som der er.

forsikringen skal kun deltage hvis det er rentabelt og det er det kun hvis betonen skal op
Skrevet af boso på 24-10-2015 23:06
rent gætværk - men i har garanteret strøgulve?
Skal betonen brydes op? - så ja, der skal isoleres jf. gældende regler
Skal strøgulvet kun op - nix der reetableres som der er.

Hvor har du fundet at hvis der kun pilles ved et strøgulv så gælder gældende regler ikke?



forsikringen skal kun deltage hvis det er rentabelt og det er det kun hvis betonen skal op

 

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Var det et spørgsmål til mig? Jeg kan ikke se noget specifikt relateret til fjernelse af beton ???

http://bygningsreglementet.dk/br10_04_id116/0/42


Undskyld men hvad er svaret?
reglerne gælder skam stadig - det er bare ikke rentabelt og dermed kan omkostningen ikke pålægges forsikringsselskabet. Såre simpelt :-)

hvis der ikke er isolering i din konstruktion p.t. ville jeg være meget påpasselig med at isolere din strøkonstruktion. Du må i øvrigt max isolere denne med 50-70 mm isolering.

Har den en fugtspærre i dag?
Annonce

BR15 er ikke indført i nu, så det er BR10 der skal overholdes.

Jeg fandt denne:

Strøergulv er med ind under energioptimeringen.

Hvis det ikke er rentabelt, i forhold til BR10s Rentabiletetsberegning, at fjerne beton og jord neden under, så kan man holde det nuværende isoleringstykkelse. eller få udført den isoleringstykkelse der forkommer rentabel i beregningen.

 

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/2422' class='af-profile-link'>boso</a> på 25-10-2015 00:20
reglerne gælder skam stadig - det er bare ikke rentabelt og dermed kan omkostningen ikke pålægges forsikringsselskabet. Såre simpelt :-)



hvis der ikke er isolering i din konstruktion p.t. ville jeg være meget påpasselig med at isolere din strøkonstruktion. Du må i øvrigt max isolere denne med 50-70 mm isolering.

Der er også 100mm af rockwool mellem de eksisterende strøkonstruktion.


Har den en fugtspærre i dag?

Ja der er en fugtspærre, men på grund af en tidligere vand skade er fugtspærre blevet skåret op og reetableret forkert.

Forsikringsselskabet er blevet rådgivet af en fugt tekniker til at udskifte hele gulvkonstruktionen ned til beton og anvende skimmelsvamp behandling for at fjerne alle spor af skimmel og det er de med på.

Da vi er nødt til at tage op gulvkonstruktionen vil vi gerne installere gulvvarme, men så vidt jeg kunne se i BR10 efterisolering bør udføres?

Det ser ikke ud som om i er begge enige med hensyn til jeres svar???


Vi er fuldt enige boso og jeg, i henholdt til det vi har skrevet kan jeg se 😊

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 25-10-2015 09:12
Vi er fuldt enige boso og jeg, i henholdt til det vi har skrevet kan jeg se 😊

 

OK... Så men skal ikke lav efterinsolering?

og hvad er jeres mening om http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/201409 ?

Tak for hjælpen!

 

Det er en misforstået fortolkning af bygnings reglementet, at hvis man rører ved en konstruktion ifm. renovering, så siger reglementet at man skal opgradere til nutidig isolerings standard.
Den RIGTIGE fortolkning siger, at man skal gøre det såfremt dette er rentabelt. Det vil sige, at isolerings forbedringen kan forrente omkostningerne af forbedringen indenfor en rimelig tid.
Men det er klart at det nok altid er ønskeligt at få det mest optimale resultat, og det er ikke forbudt at supplere op, selv om forsikringen ikke dækker det hele.

Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis