Fra Windows til Linux og tilbage igen

Hej og Godaften.
Jeg har en ældre bærbar hvor der oprindeligt har Været Windows vista ppå. Men det var nok så utilfredsstillende at der blev lagt en Linux mint og Linux Ubuntu version på. Det var nok heller ikke lykken, pc blev ihverfald lagt på hylden. nu kunne jeg så godt bruge computeren, men opdager at jeg har overskrevet Windows da jeg installerede Linux! ! Mit spørgsmål er som følgende. Er Windows tabt eller er der en måde at få det frem igen? De originale cd'er og papirer er for længst væk. Jeg har kun det nummer der står på computeren og så har jeg også en opdatering didk fra vista til Windows 7 fra en anden pc der for længst er afgået. på forhånd tak.
Kenneth
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Windows må du nok anse for værende tabt, men har du licensnummeret til Vista, kan du evt. låne en Vista skive og bruge nummeret på din egen maskine. Hvis du vil opgradere til W7, kan du naturligvis det, såfremt du har en W7 licens.

fase

Et par ting som måske virker

1/ Bærbare computere har ofte en gendannelsespartition. Hvis du ikke har fået slettet den, kan den muligvis startes, og gendanne computeren, som den var da du købte den. Prøv at fortælle hvilken computer/model det drejer sig om.

2/ Prøv din Win 7 opgraderingsdisk. Nogen gange kan computeren "huske" den oprindelige Vista, og så er der en chance for, at det hele ordner sig.

Hvis intet andet kan lade sig gøre, så prøv den nyeste Linux Mint Cinnamon.

http://www.linuxmint.com/edition.php?id=189

Det er ganske gratis, og hvis det er flere år siden du har prøvet sidst, vil du opleve at der er sket en del, og at det faktisk er et OK styresystem.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Hej og tak for de hurtige svar.
Det er en compaq presario cq60.
Det ville være lækkert at kunne opdatere den så der kan komme Windows 10. Det burde være muligt hvis den kommer op at stå igen.
Hvordan er Linux mint/ Ubuntu idag? Da jeg prøvede for år tilbage var det fantastisk i forhold til vista, men når det kom til stykket, så var det nærmest umuligt at få printer til at virke og netbank osv. Virker det bedre idag?
Har foresten prøvet opdatering cd uden held
...Det er en compaq presario cq60....

Prøv at taste F11 umiddelbart efter du har tændt computeren

http://www.youtube.com/watch?v=MJ5o6f_z2L0

Hvis du ikke har fået slettet gendannelsespartitionen, burde det starte gendannelsen. Du skal muligvis øve dig lidt. Hvis du kan starte computeren, så prøv at kigge efter en lille partition, typisk 10-12 Gigabyte.

"Hvordan er Linux mint/ Ubuntu idag?....var det nærmest umuligt at få printer til at virke og netbank osv. Virker det bedre idag?..."

Jeg bruger kun Linux til at lege med, men det er længe siden jeg har oplevet den slags problemer. De fleste netbanker bruger ikke Java mere, så det burde ikke volde nogen problemer.

Printeropsætningen afhænger lidt af printermærke. Min HP kører lige ud af boksen, men ellers gælder det om at finde de rigtige drivere. Så vidt jeg ved, er det ikke det store problem.

 


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Fjernet af moderator
(Årsag: Spam-robot)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har brugt Linux siden januar 2010.
Altså på min hverdags computer. med internet, netbank/offentligt med nemid, flash film. alm tekst behandling, printer og scaner, samt mild billede redigering. alt hvad der høre til alm privat brug. Har stort set ikke haft nogle problemer, kun nogle ganske få hvor jeg har fået hurtig hjælp på ubuntudanmarks forum. Det vigtige i skiftet til linux er at man har en computer og printer der er kompatibel med linux.
Jeg her en Lenovo thinkpad T500 med kun intel hardware og en brother printer.

Jeg bruger Kubuntu 14.04 LTS som er den mest stabile, da de alm udgaver kommer en masse udviklings opdateringer til og de kan godt somme tider være mindre heldige, bland andet kan man opleve at man mister lyden i højttaler efter en opdatering på de alm ud gave.
Dette sker ikke i LTS udgaven da de opdateringer der udkommer til dem er gennem testet inden de sendes ud. Derfor anbefalder jeg altid LTS udgaven til hr og fru danmark.

Når jeg hælper folk med at komme igang med linux har jeg en usb nøgler med Ubuntu, Kubuntu, linux Mint og Zorin OS.

Den nemmest at komme igang med er Zorin OS der den ligner windows meget, derefter er linux mint bedre valg i forhold til stabilliteten. bruger fladen liner også windows.
Kubuntu har et lidt svær bruger flade, men det er en pæn brugerflade, men virker rigtig fint når man er kommet igang med det. det kræver lidt tilvændning. Ubuntu's unity bruger flade er lidt speciel men meget bruger venlig og man lære lyn hurtig at navigere rundt da man kan sætte de programmer ind i venstre pernel man bruger mest.

De fleste vælger Ubuntu eller Kubuntu i LTS udgave.
Det er også dem jeg helst vil installere på folks computer, da det er det jeg kender, plus der er en stort dansk forum der har styr på tingene og ydre en hammer god frivillig support.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis