Forsinket tænding af lys

Hej

Nogen der har en god ide her?

Jeg skal have monteret 12 volt lys i mine udhæng udendørs. Hensigten er, at det skal tænde ved bevægelse. Nu har jeg så fået den morsomme ide, at jeg vil have det til  tænde forskudt af hinanden, så det kommet til at virke som løbelys når det tænder. Lidt som man kender det fra løbelys ved vejarbejder. Altså pære 1 tændes, pære 2 og så fremdeles. Hvad skal man mon bruge for lave det?

Vh

Peter    

Venlig hilsen

PeterA

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spændende projekt. Er lige med på en lytter

Hvis det er LED lamper hvor ledningslængde ikke har den store betydning, kan du bruge 4 strømforsyninger (SF), et programmerbar relæ og en Bevægelses føler. Så skal lampe
1-5-9-13-17 på SF 1
2-6-10-14-18 på SF 2
3-7-11-15-19 på SF 3
4-8-12-16-20 på SF 4
Det kan så styres med et lille program. SF1 tændt i 2 sec SF 2 de næste 2 o.s.v
Her er et forslag til relæ. Den kan programmeres direkte på taster eller med software. Denne er med 6 udgange  Findes også med 4 udgange

Ellers er der jo en masse når man googler >løbelys< her et eksempel men så kræver det jo at de spændinger der kommer ud til lysdioder sættes på nogle små relæer som kan trække lamperne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan klare dig med 1 strømforsyning, eensretter og et RC-led til hver lampe. Transistoren skal selvfølgelig kunne trække lampestrømmen, modstanden og kondensatoren er jo ikke lige så strømbelastet.
0 software, ingen relæ, bare noget differentialregning ved dimensioneringen. Er du ikke frisk på matematikken, så tager du bare potentiometre i stedet for faste modstande.
Den sidste er for dem der er ferm med loddekolbe, printplader og transistorers dimensionering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis