træpillefyr

Hejsa. Hvilket træpillefyr skal man vælge og skal man køre brugsvand ind over 😃

MVH Morten

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
NBE produkter er et godt bud og ja brugsvand skal da med over.

Men kig evt. på stokerpro.dk og stokerforum.dk der er mange kompetente brugere der kan give gode råd

Mvh. Ole

Har selv et Pellux 100.
Plug and play. det duer bare.
Er på max 20 Kw. men droslet ned til 5o % kører det helt fint her hos mig.
Ældre hus i 3 plan middel isoleret, gulvvarme i 3 rum, ellers radiatorer, og brugsvand ind over er en selvfølge. ;0) Stoppet om sommeren, da solfanger tager over.
Men prøv stoker pro
Her er der noget at vælge imellem
Her kan du også sikker finde nogle i din nærhed, så du skal ud og sparke fyr inden du beslutter dig.

 

Køb det endeligt ikke for stort, som ovenstående indlæg. Et pillefyr skal arbejde for at have absolut ren forbrænding. Feks et fyr på 10 kw, fyrer glat væk op til 200 kvm. Og JA kør brugsvand ind over. Her i huset sidder vandbeholderen i fyrrummet i garagen, og vi får derved 10-12 meter fremløb. Jeg monterede en lille pumpe (10 watt), til fremløb og satte ur på, så der ingen fremløb er midt på dagen, hvor der ingen er hjemme. Fyret starter selv 1/2 time morgen og aften om sommeren og vi har så brugsvand hele døgnet. Det tar to håndfulde om dagen.

 

I nogen styringer kan man koble en 2- eller 3-vej motorventil på VVB sådan at når VVB kalder på varme, skifter ventilen automatisk over på opvarmning af brugsvand, Når VVB så har nået det ønskede temperatur, skifter ventilen igen til rumvarme. Så er der altid varmt vand, så længe træpillefyret altså køre.

http://www.hedestoker.dk/3499_2_og_...cwodTmQIdA

Hej
Jeg giver uldal ret i at det kan blive for stort, men da pelluxen kan køres ned til 50 % er det ikke for stort.
Det er valgt ud fra sæt op, tænd, og glem.
Det modulerer desuden en del ned, afh. af udetemp.
Men som skrevet, ud og se og høre.
Annonce
Autonome, vi er tæt på at være enige, men et større fyr, kræver en større kedel. Hvis man "sjatfyrer" i en stor kedel brænder den ikke ren og askebelægning bliver tykkere, med nedsat udnyttelse til følge.

 

Woody Black Star bruger da samme kedel til både 10 og 16 kW.

Men enig i, ikke for stort fyr til opgaven.

Mvh. Ole
Det gør Scotte Black Star også - faktisk er Woody og Scotte ens i dag. (driller lidt) ;-)
Jeg mener også det er brænderen (fyret) der bør være fokus på og ikke så meget kedlen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis