Gammel 1/2" Prop sidder fast

Hej

Jeg har fået min sag for da jeg skulle afmontere en 1/2" prop. Den har nok siddet rigtig mange år siden den driller så meget.

Først prøvede jeg med en skifte nøgle ( den var jo dejlig firkantet i starten) - så begyndte den at blive snoet da den ikke ville rokke sig. Derefter greb jeg til en rørtang, og det virkede lovende i starten, men nu er den nærmest blevet rund og konisk. Jeg har også forsøgt at gribe fat om selve gevindet der rager lidt ud over t-stykket, men uden held. Metalet virker helt mørt i det. Den fik også godt med WD40 fra start, men har nok ikke kunne trænge ordenligt ind.

Er der nogen der har bokset med samme problem og/eller har nogle gode tips, eller er det en tabt sag vi kigger på her ?

I værste fald ender der med at  jeg må skifte hele t-stykket, men vil helst undgå det hvis muligt, da jeg så skal have en del andre stykker af.

 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser ikke godt ud...
Måske kan du redde den ved at "spænde" den lidt inden du løsner, men det ka' godt være det er for sent.

Jeg tror i øvrigt ikke WD40 har nogen som helst virkning for den er sikkert pakket med pakkegarn og pakkesalve, som jo er det mest tættende der findes...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Henrik

Tak for svaret!

Ja det fik jeg faktisk ikke lige nævnt, det var noget af det første jeg gjorde, men den vej ville den hellere ikke. Ellers et godt bud Og ja enig i det med WD40, det var også bare et long shot fordi den er så usamarbejdsvillig.

Den har også løbende fået et par venlige slag med en lille hammer fra forskellige vinkler, men heller ikke dét gav noget.

Min sidste idé er at bore igennem og så få en skrutrækker igennem, og derved prøve at dreje den ud. Men jeg tænker den så måske bare brækker midt over istedet....eller bukker skrutrækkereren hehe.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
du kan prøve at varme den lidt op det gjorde jeg sidste gang jeg havde en der ikke lige ville ud.jeg brugt en lille hånd holdt gasbrænder

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Ahh det var da en super idé med at varme den, det må jeg prøve i morgen! Tak for et godt bud!
Når du varmer op, skal du faktisk helst varme T stykket op. Jeg ved godt at varmen breder sig, men det er T stykket der helst skal udvide sig først.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvor stor en rør tang har du? Umiddelbart ville jeg bare tage ved med en 2" tang og tage ved.. Evt et rør i enden af tangen.
Der sker en af 3 ting
1. Proppen kommer af
2. Proppen klemmes, så kan resterne hygges ud med mejsel.
3. T stykket går totalt i skvadder. Byt til nyt.

Desuden kunne du jo indkøbe 2 unioner til at indsætte, så kan du jo nemt skifte t stykket

Hej Subwoof

Jeg har en 280mm rørtang (Bahco 141)

Jeg har prøvet at bare klø på, men hver gang jeg kan mærke at der er et godt greb, og lægger kræfter i, så ender det med at metallet giver op og skralder af til sidst. Så dét sted hvor jeg kan få fat, bliver mindre og mindre for hvert forsøg.

Her er et lille helhedsbillede. Den venstre side er vandtilførslen, og højre side går op til en vandhane (vi er under en vask her) Unioner bliver nok svært lige i dette tilfælde, ellers var det også en god mulighed.

Prøver det med varmen i morgen når jeg har fundet noget at varme T-stykket op med.

 

Ikke bare tag ved! Varme som et par af de andre siger. På med blæselampen, så skal den nok gå løs. Har løsnet megen gammel rør på den måde
Hej
Man skulle tro enb1/2 var til at skille af ☺

Men på det venstre rør, er den messing ting ikke en union?
På højre side montere du et sving med udvendig/udvindog gevind.herefter en union med ind./udv. Gevind og herefter din Ballofix , der så skal vendes på hovedet ift. Nu.
Din union skal nok være en kort messing udgave.
Du fjerner så din muffe

Sådan kan du skifte t. stykket.

P.s kan se vi er navne brødre hedder selv Alex ☺
Den messing ting er en slags union. Den går ind over røret i toppen (uden gevind) og tætner uden på røret. Hvis planen er at T stykke skal væk, er det sikkert vejen frem. Men mon ikke planen er at der skal føres et rør videre i stedet for prop. Ellers giver det ikke mening at tage den af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også