Gammel 1/2" Prop sidder fast

Hej

Jeg har fået min sag for da jeg skulle afmontere en 1/2" prop. Den har nok siddet rigtig mange år siden den driller så meget.

Først prøvede jeg med en skifte nøgle ( den var jo dejlig firkantet i starten) - så begyndte den at blive snoet da den ikke ville rokke sig. Derefter greb jeg til en rørtang, og det virkede lovende i starten, men nu er den nærmest blevet rund og konisk. Jeg har også forsøgt at gribe fat om selve gevindet der rager lidt ud over t-stykket, men uden held. Metalet virker helt mørt i det. Den fik også godt med WD40 fra start, men har nok ikke kunne trænge ordenligt ind.

Er der nogen der har bokset med samme problem og/eller har nogle gode tips, eller er det en tabt sag vi kigger på her ?

I værste fald ender der med at  jeg må skifte hele t-stykket, men vil helst undgå det hvis muligt, da jeg så skal have en del andre stykker af.

 

Hej Jeg har fået min sag for da jeg skulle... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når. Sådan en har jeg aldrig brugt før.
Men hvis man gør som jeg beskriver, skal han kun skille ad, idet ramte område. Så kan man jo så skifte t stykket.
Han skriver længere oppe, at en udskiftning er besværlig, grundet der er meget der skal skilles af. Som jeg beskriver skal han kun skrue lidt, og skal ikke engang skære gevind.

Det havde jeg gjort istedet for at rode med det gamle.
Har prøvet mange gange at man så får det skilt af, også findes man ud af det er mere råddent, også kunne man ligeså godt ha taget det et nemmere sted.
Pas nu på med at varme, varmer du for meget op risikere du at brænde pakgarnet af, i de andre tilslutninger i tee'et.
Jeg vil sige større rørtang, og gerne en hjørnerørtang (jeg synes de bider sig noget bedre fast), og så tag fat på den store diameter.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for alt jeres input!

Jeg har desværre hverken en blæselampe eller større rørtang/hjørnerørtang, og vil meget gerne undgå investeringen, lige nu ihvertfald. Når jeg tager fat på den store diameter, så hopper tænderne af hele tiden. Den har svært ved at få godt greb på det korte stykke af den store diameter.

Mon at hvis jeg sætter et lille fyrfadslys direkte under (så har jeg også begge hænder fri til rørtangen), at det så kan varme nok, og samtidig minimere risikoen for afbrændt pakgarn i de andre samlinger i T'et ?

Og ja hele idéen med at få proppen af, er at der skal vand den retning hvor proppen allerede sidder. Så det vil være helt perfekt at bare kunne få den af
Ja, det tager bare længere tid

Metallet udvider sig lidt og den slipper derfor ganske let i gevindet. Det er nok til det går fra hinanden. En varmepistol vil sikkert også virke, men være ret langsommeligt.
Du skal have varme på, og det skal være på proppen, så du undgår at varme resten af T-stykket og dermed pakgarnet i de andre gevind. Så du skal have fat i en blæselampe eller en gasbrænder. Hvis samlingen er gammel nok, kan den være samlet med pakgarn og shellak, og det er næsten ikke til at skille ad.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Helt uden for det her undskyld: Jeg var i Ukraine for at stille et maskinanlæg op. Det indebar også vejledning i noget trykluftanlæg. Jeg manglede pakgarn og salve og prøvede at forklare ved at lave cirkelbevægelser omkring et gevind. Så kom de med en sæk og en spand maling. Fibrene i sækken trevlede de op og brugte, så kom der almindelig oliemaling på. Det blev udmærket tæt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den bliver sværere og sværere at få greb omkring. Det kan nærmest ikke lade sig gøre længere. Prøvede lige med et stearinlys direkte under, men grebet blev aldrig ordentligt nok til at jeg kunne mærke forskel. Se opateret billede hvordan den bløde prop bare bliver værre og værre. Det ligner næste den er ved at flække på midten ikke ?

Jeg tror jeg må opgive at få den fri. Rørtangen kører enten ud over hele tiden, eller også tager den bare flere stumper af proppen. Det virker som om at metallet som proppen er lavet af, er alt for blødt til at jeg nogensinde vil kunne lægge de kræfter i som skal til for at den kan rokke sig.
Jeg får helt lyst til at holde mig væk fra hele T-stykket, og i stedet bytte nippelrøret i højre side ud med et kortere nippelrør, muligvis 60mm, og så sætte et T på i den side istedet. Det vil så pege den forkerte vej i forhold til planen - men fred være med det, der skal bare kobles en blød slange på, så det betyder jo ikke så meget alligevel.

Nu kan man se planen. Hvis du også fjerner den muffe der sidder lige over vandhane, så kan du bruge et almindeligt T med 3 x indv gevind, og dit 150 mm rør skal ikke være kortere. Der skal nu meget mere varme til end stearin lys, men lad den prop sidde og forfølg din plan B

Jeg ville nu nok skille det ad i stumper helt ned til T stykke med prop, og montere en ny T der. Men husk så også at købe et nippelrør der passer der nederst. Den der sidder har en god chance for at sidde lige så fast som proppen. Og den kan du ikke tage ved, uden at den bliver ødelagt


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik, den havde jeg ikke lige tænkt over med muffen bare kunne fjernes, så jeg fandt på en lidt alternativ løsning i mellemtiden

Jeg var lige nede i Harald Nyborg, og udvalget er jo meget begrænset derinde. Men det lykkedes mig at finde nogle småstumper der gjorde opgaven mulig, dog lidt anderledes udført. Jeg VILLE blive færdig i dag hehe!

Proppen vandt denne gang 

Tak til allesammen for jeres store hjælp og mange gode forslag!

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også