Nedstropning fra huldæk

I forbindelse med en skole er jeg bliver indvolveret i at få etableret nedstropning fra et betondæk til under et nedhængt loft i en gymnastiksal. Bygningen er bygget for 10 år siden. Der vil komme profesionelle til at klare opgaven, men er alligevel indvolveret lidt da der bl.a. skal flere håndværkere ind over.

Der er tale om 220 mm huldæk, hvor der er lagt 80 mm overbeton over. Så tykkelsen er 300 mm i alt med 150 mm høje huller. Der er 45 mm beton op til hullerne, og der er forspændte wirer ud for ribberne, som der ikke må bores op i. Der vil kunne komme kortvarrige arbejdslaster (incl. dynamiske) op til 3,7 kN (370 kg) i et punkt der evt. godt kan fordeles lidt. Dertil kommer sikkerhedsfaktorer.

Jeg har talt med producenten af huldækket, og han fraråder at hænge op i limeankre og lignende, da han mener at huldækket er for svagt nedefra. Så han anbefaler at skulle igennem dækket med f.eks. gevindstænger op bære ovenfra. Der er nogle grupperum over gymnastiksalen, hvor der er lagt nogle nålefilttæpper.

Umiddelbart tænker jeg, at der skal hugges lidt ned i overbetonen oppe i grupperummet og så sættes en stålskive (plade på omkring 5 x 5 cm) der kan bære vægten.

Men hvordan laves den detalje?

Tænker at bore op nedefra. Så hugge ud ovenfra. Indstøbe skiven med noget hurtig-beton eller anden støbemasse. Få anbragt gevindstang med møtrik, og så dække af igen ved f.eks. at lime en lille tilpasset træplade ovenpå og under gulvtæppet. Har du andre forslag?

I forbindelse med en skole er jeg bliver... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

prøv lige at klappe hesten. Jeg mener der sidder M 24 i  krogen på vores 5 tons kran på arbejde, og den har sikkerhedsfaktor 5 også

Det er 370 kg og så eventuelt gange sikkerhedsfaktor 5 Altså maks. 1850 kg Det er under trækstyrke på M12. Og jeg tror der skal bruges flere end 1 , han skriver at det kan være en mulighed at fordele vægten. Men helt klart er det nødvendigt med beregninger, når det skal bruges til den opgave.
Der hvor det også går galt er at øjet eller hvad der skal være sikkert ikke sidder lige under beton. Trækpunktet/omdrejningspunkt  er som jeg ser det 1 meter længere nede, hvor gips loftet er. Det fordrer en eller anden form for stativ over gips loft, til at lave et stabilt punkt, hvor der sikkert også vil være sidevært påvirkninger. Hvis jeg kender gymnaster, hænger de ikke bare stille.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har dimensioneret med M16 grundet af at en øjeboldt skal bruge en M16 for at kunne klare 700 kg. Men det så heller ikke nok, da jeg skal op på de 1850 kg resten har du helt ret i

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Naturligvis vil der komme en ingeniør på til at regne og verificere. Der vil faktisk også blive etableret en efterfølgende verificerende prøvelast der naturligvis er højere end den beregnede max arbejdslast. Selvfølgelig tager jeg ikke løsninger præsenteret her ukritisk. Men jeg synes at et forum, som dette, er god til at få andre syn på en sag, som man ofte ikke selv har set. Så jeg er glad for alle kommentarer her. Jeg havde ikke selv kommet på muligheden med bræddebolte.

Så tak for en fin tegning til den studerende.

Den studerende er inde på at bruge en øjebolt, og de normale i handlen kan ikke bruges til særligt høje kræfter, og derfor tror jeg, at han helt korrekt når frem til at skulle bruge en M16 øjebolt. Det er dog mit indtryk, at der ofte ikke anvendes standard øjebolte, men særligt godkendte typer, som f.eks. anvendes inden for kranbranchen eller med henblik på personsikkerhed. Og her kommer man normalt ikke helt så højt op i dimensionerne.

Jeg har dog et par spørgsmål til tegningen. Du vælger at hugge hele 80 mm ned I overbetonnen. Er der nogen grund til det - er det ikke bare mere arbejde? Alt andet lige tænker jeg, at det må være en fordel at have mere beton over hullet I huldækket. Og jeg tror heller ikke at fabrikanten af betonelementerne er glad for, at man ved en "fejl" får hugget lidt ned elementet. Er neoprenblokkene af hensyn til lyddæmpning? Jeg tænker blot, at om vibrationer I særlig grad skulle påvirke bolten, så vil det også kunne gå gennem den beton som efterfølgende er lagt hen over bolten. På stedet finds også varmerør, som passerer dækket og indstøbte bøjler og andet stål, der går fra underside til overside af betondækket.

ev elmand, du har helt ret, at dette er del af et lidt større beslag til at etablere et fast punkt lige under gipsloftet.
Du kan jo bare købe nogle øjemøtriker i god kvalitet..
Her er en M12 godkendt til 1600 kg.. (og en M16 til 4000 kg)
http://www.fodgaard.dk/kls/ojemotrik-type-802/
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også