Gulvvarme i eksisterende betongulv med fuld kælder

Hej. 
Jeg er gået igang med at lave nyt badeværelse.

Ved der har været ligenende emner, men synes ikke jeg har kunne finde svar, og trådende er lidt forældede, så tænkte der måske var dukket nyere løsninger osv, op med tiden.

Jeg har fjernet det øverste lag beton på betondækket (Ca. 3 cm) så har nu ca. 14 cm betondæk tilbage.

Huset er med fuld kælder, og rummet under det nye badeværelse er identisk størrelsesmæssigt, og bruges som kontor, hvor der står computer osv. så kræves der er lunt. Ved der vil blive varmetab pga. manglende isolering under gulvarmen, men tænker det ikke er det store problem når rummet under skal udnyttes. 

Nå, men min plan er så at fræse yderligere 2 cm, ned i gulvet, og så ligge alu, varmefordelingsplader ned, evt med fliseklæber for at få dem til at ligge fast, og så 20 mm gulvarmeslange som klikkes ned i.


Men er der nogen som har en løsning til at få lavet buerne til slangerne ?

Planen er derefter gulvet skal støbes op igen. Men kan dog ikke finde ud af om det vil være en idé at lave ekstra fald i det nuværende gulv som det er nu ved bruseren inden jeg fræser gulvarmen ned, for at kunne få lidt ekstra beton ud over slangerne.

Altså ligesom lade det skråne lidt hvor bruseren skal være, for at få plads til fald?

Håber der nogle som kan komme med lidt inputs eller evt. bedre løsnings forslag.

Mvh.

Casper

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke turde at lægge alu fordelingsplader ned i beton dækket. Det er jeg sikker på vil få beton til at skille. Du kan køre nogle riller med stor vinkelsliber, med diamant klinge på. Det kan være i en dybde på 4-5 cm med en afstand på højst 20 mm. Så kan disse "toppe" hugges væk med mejsel. Du kan godt bruge en lille maskinmejsel men den skal arbejde næsten vandret. Så lægger du rionet, ud med varmeslanger og støber ovenpå. Så får du ca 7 cm beton lag ovenpå det gamle.
Alternativ kan du køre riller til gulvvarme slange og så støbe dem ned. Gulvet svummes godt (smøres med en tynd vælling af sand og cement. Derefter rionet og støbning.
Buede riller til slanger kan laves ved at køre flere gange oven i hinanden med diamant klinge, rundt i buen. Og så hugge de strimler op der bliver.
Varmen skal nok fordeles i beton pladen.
Hvis det kommer fra en gulvvarme shunt, med kun lille temperatur forskel på frem og retur, er det ikke vigtig hvordan slanger ligger.
Kommer det fra direkte fjernvarme eller fyr skal slange frem og slange retur hele tiden ligge side om side.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
1. En kælder må kun bruges til kontor hvis den er godkendt til beboelse. (så har du fået set at vide)
2. Så snart du vil lave ændringer af en eksisterende konstruktion, så er du vedlagt til at overholde bygningsreglementet kapitel 7.4
3. i følge kapitel 7.4.1 stk 6 så må man ikke forringe ens varmetab uden det giver et energimæssig forbedring et andet sted. Der skal derfor isoleres op til dagens standard i følge kapitel 7.4.2 som siger at din gulvkonstruktion skal have en u-værdi på 0,12 W/m2K der kan dog udføres en rentabilatetsberegning fra BR10 som vurdere om dette er rentabelt at udfører eller ej.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Planen var at komme fliseklæber oven på varmefordelingspladerne også for at klænbe sammen med det nye beton.
Problemet med at skulle tage yderligere 5 cm af, er at det er større arbejde samt jeg endnu ikke er sikker på hvor rionettet ligger. Derfor ville jeg satse på de ca. 2 cm dybe spor.
Varmefordelingsplader giver kun mening hvor konstruktionen ikke spreder varmen (eks trækonstruktion). Beton leder varmen (derfor isolering i ydermur) så udbredelseseffekter af en tynd plade i beton vil være minimal. Og så er der som førnævn risiko for at betonen skiller (bliver skruk - hvilket er meget tydelig hvis der er fliser på gulvet).
Har du overvejet bare at støbe slanger ned i betonen, med reduceret afstand, eks. 10cm?

 

Grunden til jeg vil ligge varme fordelingspladerne, er i for sig kun for at sikre mig at slangerne ligger ordenlig fast og ikke løfter sig når der støbes.
Men er derfor jeg vil ligge et lag fliselim for at binde beton og fordelingspladerne sammen så det ikke skal give sig til at skille.
Du kan bore nogle 6 mm huller skråt ind i overkanten/midten af rillen. Så kan man sætte et rawlplug og 2" søm ind. Den bankes/bøjes så forsigtig ned imod varmeslange. Det er sådan vi elektrikere holder rør og kabler på plads i en rille i muren. (ofte uden rawlplug)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis