Søger olie til egetræ bord

Hej alle

Har lavet et egetræs plankebord og det skal nu have en behandling, hvilket jeg ved ingenting om. Jeg vil gerne give det olie, da det forhåbentlig kan give det spil i træet jeg ønsker.

Tjek linket, det er sådan en farve jeg ønsker at give mit bord. Nogle ideer til hvilken olie jeg skal bruge? Modtager rigtig gerne råd til hvordan jeg bære mig an. Tak på forhånd.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sværtningen kan du opnå ved at bruge en sortpigmenteret olie, som du påfører en klud og tørrer på træet i længderetningen i tynde lag til du har en ensartet og jævn pigmentering med tilstrækkelig sværtning. Bliver det for sort må du igang med en klud med opløsningsmiddel.

Til slut giver du hele bænken en gylden køkkenbordsolie.

Det er en god ide at lave en prøve på en stump træ først, så du får en fornemmelse af hvordan du sortpigmenterer jævnt uden at det bliver for meget. 

Thanks.. Havde godt læst mig frem til det var en sort olie jeg skulle bruge. Kan du anbefale noget? Og lige ledes med køkkenolien? ... Kunne det måske give en fed nuance at give træet lidt fut med en brænder?
Ja, svidning med eks. ukrudtsbrænder er også en mulighed. Også her vil jeg kraftigt anbefale, at du laver en prøve først, så du får fornemmelse for bevægelse, hurtighed og afstand for at sikre tilpas og jævn svidning.

En mulighed er også at anvende bejdse til at skabe farvespillet. Påføres på samme måde som den sortpigmenterede olie. Der er mange muligheder eksempelvis at lægge et tyndt gråligt lag på hele overfladen og derefter en mørk/sort, der tørres på med mere pres på, så det kun lægges sig i furerne.
Mht dækolie synes jeg Junkers og Triptrap er gode, men igen her skal du tænke på hvilken lød du ønsker og derfor vælge en lys eller mere gylden eller rødlig olie.
Kommer lige til at tænke på, at salmakspiritus farver egetræ sort. Frisk egetræ bliver "antigråligt" ved at stå i salmiakspiritusdampe. Maler du egetræet med opløst salmiakspiritus bliver det mørkere og evt helt sort, hvis du giver det et par gange. Der er gode muligheder for at få et fint patineret udsende, men det kræver håndelag og en prøve på undersiden eller lignende anbefales, men det virker kun på eg.
Hej Lars tak for de gode råd. Jeg går med olien og har valgt en fra junckers. Den hedder rustik sort bordplade olie. denne = http://www.junckers.dk/products/c-maintenance/p-d28ff040-75e0-484e-904f-a76580da5423

Jeg er dog meget i tvivl for de havde lavet en lille prøve ude i bauhaus og det stykke træ var nærmest knald sort.. :/ Jeg ved ikke om det kommer an på hvor mange lag man giver. Kunne være rart at vide om jeg har taget det rigtige. Ønsker bestemt ikke mit bord skal blive sort. Det håber jeg da heller ikke billedet indikerer. Laver selvfølgelig en prøve først men hvis du siger ast det er en forkert olie jeg har taget nu er der ingen grund til at åbne den så den ikke kan byttes.
Annonce
det skal såmænd nok gå. lav en prøve først på et stykke affaldstræ og se om ikke du ved at påføre et tyndt lag og trække det ud opnår den ønskede patinering enten med et eller flere tynde lag.
Hvis selv et enkelt tyndt lag gør emnet for sort kan du vælge at fortynde den sorte olie med en neutral olie, den billige metode er bare at bruge linolie. Det vil øge tørretiden lidt, hvis ikke der anvendes olie med sikkativ (tørremiddel). Ellers køb en neutral køkkenbordsolie og fortynd med. Den neutrale olie kan ligeledes anvendes til at give planken den yderligere olie, der måske kan være behov for for at sikre at planken bliver tilstrækkelig beskyttet mod snavs og spild.
Har givet et stykke prøve træ et meget meget tyndt lag... er rimelig skuffet over farven som ikke engang er tæt på billedet. Kedelig grå/grøn :-/ Hvis man går ind på hjemmesiden hvor de sælger det bord på billedet står der godt nok også de har brugt "Black oil" ....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også