Danalim Letspartel - diffusionsåbent?

Hej alle.

Jeg har før fået god råd herinde så jeg prøver lige igen. Jeg har købt noget letspartel til at fuldspartle mine vægge af porebeton ( http://www.danalim.dk/fileadmin/editors/produktinformation/dk/622.pdf ). Første spartling er gået fint, men jeg er så kommet i tvivl om hvorvidt spartlen lader fugten passere. Der var en del fugt på vinduerne da jeg kom ind i morges, men det kan jo også skyldes at spartelmassen har tørret i løbet af natten. 

Jeg ringede til Dana Lim og de sagde at alt spartelmasse til indendørs brug var diffusionsåbent. Men jeg kan så se, at folk siger at akryl-baseret spartelmasse ikke lader muren ånde. Dana lim's spartel er baseret på vinylacetatcopolymer så jeg kan ikke rigtig sige om det er akrylbaseret eller ej.

Er det nogen herinde der kan sige om jeg kan gå videre med at fuldspartle med min købte spartelmasse (622) uden at lukke af for at fugten kan passere?

Dbh.
Morten

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan roligt spartle videre. Jeg vil bare råde dig til at få luftet ud i tørrer perioden. Din spartelmasse udskiller en fugtighed på 98% i tørrer perioden og i huset er der allerede en fugtighed imellem 43-46 % det er derfor den kondensere ved vinduerene fordi den rammer dugpunktet. Så det er bare ventilation der skal til.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin.

Mange tak for svar. Så er de fleste jo enige om at jeg ikke ødelægger gasbetonens evne til regulere indeklimaet ved at spartle det over :-)

I øvrigt tror jeg også det var dig der foreslog en miljøscreening i en anden tråd. Dette råd fulgte vi både for asbest og PCB. Ingen asbest i de materialer vi arbejdede med (og ej heller PCB) men dog asbest i fliseklæberen i køkkenet, så det er jo rart at vide!

God weekend

Dbh.
Morten

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også