Efterisolering af hulmur

Hej Lav-det-selv

Jeg overvejer om det kan betale sig, at få efterisoleret hulmuren i en villa fra 1953 med 80 mm hulmur. Huset blev hulmursisoleret i 1985, men fra isolatører har jeg fået at vide, at man med moderne indblæsning, kan pakke isoleringen bedre. Den nuværende isolering er glasuld.

Er der nogen der ved mere om dette?

Mvh Jesper

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Har du fået at vide om der er faste bindere eller trådbinder i murværket?
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det væsentligt i forhold til indvendig trykpåvirkning i hulmuren. Hvis der er udført faste bindere og at hulmuren bliver komprimeret for meget. Så kan det resulterer i, at trykpåvirkenen vil få de faste bindere til slippe bagmuren og trykke formuren udad. Så det skal tjekkes som det første. Kan du finde ud af hvilket isoleringsmateriale der menes at der skal bruges?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Tak for det uddybende svar Isoleringen i det tilbud jeg regner med at tage imod, er Knauf Supafil.

Har du fået en pris? Og har tilbudsgiveren givet en estimat på hvad den reele u-værdi er på den eksisterende væg og hvad den vil være på den nye. ? Så kan jeg sætte det ind i min beregning og se om der er noget at sparer på der.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Hej JBConnery

Jeg fik fyldt blæst isolering i mine hulmure for ca. 5 år siden og kan kun konstatere at vi har nemmere ved at holde på varmen. Jeg har ikke fået lavet nogle beregninger eller eftermålinger. Vi har bare kunne mærke det på egen krop i stuen og køkkenet. (konen er især glad for det)

Mvh Jonas
Hulmursisolering er en rigtig god ide - og faktisk en af de få energibesparende foranstaltninger der næsten altid kan betale sig i løbet af 4-5 år.
Det kan endda ofte betale sig at hive 60ernes lecakugler ud og erstatte med mineral-/papiruld
Men huset er jo hulmursisoleret - med glasuld. Det er normalt at sådan noget uld synker sammen og efter 30 år ville jeg nok vælge at genopfylde. Svage eller gennemtærede murbindere kan selvfølgelig være et problem - man skal nok lad være at proppe det ind.

Du kan få ret billige (500 kr) endoskoper med en 8 mm eller 10 mm sonde, der tilsluttes computeren eller mobiltelefonen (fx. hos Conrad) du kan tage billeder og endda film. Et lille hul i ydermur hist og her og du kan kigge ind i hulmuren! Så bliver du meget klogere end alt det klogsnak her ;-)

Sådan nogle endoskoper er også dejligt når man skal makke VVS, bil og anden mekanik. ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis