Minitræer i dansk have

Hej

Jeg er vil have nogle små minitræer ved min lille havedam fx 40 eg, 40 bøg og 100 blandet nåletræer. ( ca 20 cm høje som i Legoland )
Er det noget man selv kan lave eller købe ???

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke noget problem.

Du køber de træer du gerne vil ha' (gerne med så stor en stamme som det kan lade sig gøre) og planter dem.

Jeg har tidligere købt hos Skovplanter, som sælger træer i lidt større mængder, men de er billige og super kvalitet. 

Så klipper du dem som om det var en hæk... altså klippe grene af og forme træet til den form du gerne vil ha'. 

Eg, bøg, lærk, enebær, taks, liguster, er alle forholdsvis nemme at klippe, hvorimod det kræver lidt mere kendskab at klippe feks fyr.

Hold dig fra Birk, for de har tendens til pludselig at få en gren til at dø, og det er fatalt hvis der kun er 3-4 grene som "bærer" kronen på dit mini træ. Ligeså er Kastanie ikke til at arbejde med, for dets blade bliver aldrig mindre, lige gyldigt hvad du gør 

Det vigtigste er dog at sætte sig lidt ind hvornår det er bedst at beskære/klippe, samt hvornår der skal gødes, samt hvilke forhold det enkelte træ lever under i den "vilde" natur.  

Her er lidt inspiration, selvom jeg jo dyrker mine træer i skåle 

Japansk lærk.

Eg.
Dansk lærk.
Japansk lærke skov.
Avnbøg. 
Og så lige til sidst: Man kan ikke forcere naturen, så med eg, bøg og andre "langsomme" vægster skal du ikke forvente et stort træ på 2-3 år... tænk på at der er egetræer der er 150 år gamle og lever i bedste velgående.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Sikke fine små træer du har Henrik, meget smukt & dekorativt.

Stor ros herfra.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis