Genstridige spots i loftet

Hej folks

Jeg har brug for jeres hjælp!
I den andelsbolig jeg har haft i halvandet år, er der fyldt med spots i loftet. Det er forrig, forrige ejer, der er lidt af en handyman og elektriker, har lavet alt muligt på lejligheden, og bl.a. sænket lofterne og sat de her spots i over det hele. Nå, men nu er to ud af fire gået på mit værelse, og jeg kan simpelthen ikke få dem ud! Jeg har fået en lille metalbøjle taget af den ene, og der er sådan nogle hakker i glasset, som vidst skulle være et tegn på den skal skrues på, for at komme ud, men det virker ikke. De skulle heller ikke være sådan en type hvor man skal bruge sugekop. I spot nummer to, kan jeg ikke en gang få metalbøjlen ud. Det sidder bare helt fast, og begge to knaser når man trykker/forsøger at dreje (måske der er gået murerstøv i dem...).

De ser ud som billederne viser forneden; har I mon nogle tips til udtagningsteknikker jeg kan forsøge mig med?

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hele lampen kan tages ned. Der sidder 2 kraftige fjederklemmer bagpå, de presser ned på loftet, og holder den dermed oppe. Du skal have fat i hele lampen, eventuelt en bordkniv eller spartel under kanten, så den kommer lidt ned. Og så skal der trækkes hårdt, så kommer den lige pludselig. Når den er næsten ude bør du holde omkring fjedre ellers kan de trække en flis af dit loft eller smække di noget så - - - over fingrene. Når de skal op igen presser du fjedre sammen og putter det hele op, og lige pludselig, - - smut - - så er den oppe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 20-10-2015 20:50
Hele lampen kan tages ned. Der sidder 2 kraftige fjederklemmer bagpå, de presser ned på loftet, og holder den dermed oppe. Du skal have fat i hele lampen, eventuelt en bordkniv eller spartel under kanten, så den kommer lidt ned. Og så skal der trækkes hårdt, så kommer den lige pludselig. Når den er næsten ude bør du holde omkring fjedre ellers kan de trække en flis af dit loft eller smække di noget så - - - over fingrene. Når de skal op igen presser du fjedre sammen og putter det hele op, og lige pludselig, - - smut - - så er den oppe.

Hej Erik

Tusind tak for indputs, jeg var løbet komplet tør for ideer!

Nå, men jeg forsøgte at gøre som du sagde, men kunne se lampen nærmest var limet fast. Så jeg tænkte, at nogen måske havde malet for tæt på. Så jeg gik forsigtigt i gang med hobbykniv og skruetrækker. Men efter lidt tid og små huller i loftet, så falder pæren bare ud af sig selv!! Så der har siddet noget og holdt på den. Der faldt også masser af murerstøv ned, så jeg tror noget oppe i loftet har holdt den fast. Nevertheless, jeg fik den af, så tak for hjælpen!

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også