Evt. dieselpest

Min båd har nu ligget på land i ca. 6 år pga. sygdom m.m., og kunne godt forestille mig, der var gået dieselpest i tanken.Da jeg i sin tid købte båden, lå der blandt mange andre ting også en flaske BIOCIDE diesel RACOR tilætning. Jeg vil nu lænse tanken for de ca. 45 l, der er tilbage, suge systemet tomt, skifte filtre og gøre klar til start. Er der nogen herinde, der har erfaring med blandings forhold med ovenstående, jeg har ikke kunnet finde noget på nettet

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Rens hele systemet incl. dyse(r) fyld tanken med ren diesel, tilsæt evt hele flasken, giv den yderligere 1/2 karburatorsprit, samt 1/4 TT. olie, og start den op.
Har selv brugt denne måde hver gang jeg tanker op. Spritten fjerner evt. fugt, og olien smører pumpe(r) og dyse(r) lidt bedre.
Jeg bilder mig faktisk ind at jeg kan høre forskel i dysernes musik, med og uden olie.

Hvad er det for en motor. ???

Jeg fandt i mellemtiden blandingsforholdet for ovennævnte tilsætning. Den hedder 16oz til 1280 gallons, så det er jo ikke meget, der skal bruges. Jeg fik tømt tanken (der var desværre en del vand), blæst systemet igennem, og nye filtre på, udluftet og startet op.

det er en Sole mini 26, der har gået 493 timer, så der skulle gerne være mange timer tilbage i den, og ja, jeg tror på, du kan høre forskel på motorgang, når du har givet din motor lidt 2 T olie, jeg har selv været med til dette på en ældre dieselmotor, som havde meget "diesel" lyd, mens jeg var i autobranchen.

Jeg var forøvrigt inde på Sole`s manual for deres motorer, og de foreskriver, at man tanker helt op før overvintering, da der så ikke kan dannes kondens.

 

Du skal fylde diesel fra havnens stander på inden du sætter båden på overvintring.
Diesel fra en almindelig tankstation indeholder noget bio-diesel, typisk 5-10%. Og biodiesel er meget mere modtagelig for dieselpest end mineralsk diesel (som er undvindet af råolie).
I øvrigt tilslutter jeg mig ovenstående.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis