Tilslutning af lampe i et gammelt lampeudtag (med billeder)

Hej derude.

Jeg er ved at sætte en lampe op i min lejlighed, men er usikker omkring lampeudtaget, da dette er noget ældre end hvad jeg tidligere har haft gøre med. Lejligheden er en gammel herskabslejlighed fra ca. slut 1800-tallet og formoder at el-installationen er original. Jeg ved, at der tidligere har hængt en lampe i samme lampeudtag, men min mavefornemmelse siger at jeg ikke bør pille ved det før jeg har spurgt nogen til råds.

Jeg vedhæfter et billede af lampeudtaget, samt et billede af et tilsvarende lampeudtag fra lejligheden, hvor der i forevejen sidder en lampe tilsluttet fra den tidligere ejer. Mufferne ser noget slidte ud, så dem vil jeg nok udskifte.

Vil i vurdere at det er noget jeg kan give mig i kast med eller bør jeg ringe til elektriker?

Tak på forhånd

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner at det er en "lykke" den muffe med 3 ledere, mens den med 1 er "dedikeret".
Du skal ikke gå igang med at sætte 1500W halogen til dem, men en enkelt eller 2 almindelige el-sparepærere kan du sagtens sætte i.

Men en evigt gældende regel: Er du i tvivl/usikker, så ring til fagmanden.

 

Lampen skal sidde på de 2 muffer. Hvis du vil pynte det lidt op, kan du afkorte ledninger lidt og afisolere igen. Og så som du foreslår nogen nye muffer. Jeg kan se at man tidligere har haft problemer med isolering på en af lederne. Der er repareret med isolerbånd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Grunden til at jeg er i tvivl, er fordi, at på billedet hvor der allerede sidder en lampe, er to af lederne samlet i en muffe med to ledere der går ud i lampen, hvor den tredje bare "dingler". På lampeudtaget uden, er to af lederne samlet i en muffe med én leder, hvor "dingleren" går ud i en muffe med en leder (se nyt billede fra en bedre vinkel)

Hvis jeg monterer lampen ved brug af de to muffer, som du Erik foreslår, hvordan ved jeg hvor henholdsvis den blå og brune ledning skal sidde?

Mange tak for de foreløbige inputs!

 

Den blå skal på den med 2 det er nulleder. Men jeg ville klippe den porcelænsmuffe af, og flytte plastmuffen op, så du ikke har det blanke kobberstykke. Den med enkelt leder ser fin ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Her er resultatet

Mange tak for hjælp og svar! Kæresten bliver glad når hun kommer hjem!

Det er i øvrigt en gammel lampe fra en af de mange tyske bunkers der blev efterladt efter krigen.

 

Skal du ikke Have en baldakin på? Ellers skal man kunne se ledningerne?
Jeg har lidt svært ved at se samspillet med stukken og den industri lampe..
Men nu jeg også gammel af sind
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis